Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

kopiera mellan bilder så att kopian hamnar på samma ställe?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
När man kopierar en del av en bild från en bild till en annan, hur får man kopian att hamna på samma ställe i målbilden som i källbilden?

Jag vet att det finns en snabbtangent för det, men kommer inte ihåg vilken..,

Om du menar i Photoshop så brukar det lösa sig om du gör CTRL+C följt av CTRL+V direkt efter. Så länge markeringen finns kvar på ursprungsstället klistras biten in på rätt ställe.

precis som björn säger så funkar ctrl+c och v bra.
kanske tänkte du på att man håller ner shift när man drar över urklippet till den andra bilden, för att få den placerad på samma ställe?

Vad jag vet finns inget sätt att få ett markerat urklipp att hamna på samma ställe i en ny bild.
Inte som är enkelt i alla fall.
Man kan ju spara markeringen som en kanal, kopiera kanalen till bild två och göra markering av den.
Sedan kopierar man markerat område i bild ett och väljer skift + Ctrl + v i bild två.

Att dra med skift eller kopiera/klistra in lägger det bara i mitten på bild två.
Väl?

(Måste prova lite...)

mipert skrev:
Skiftdra, ja, CtrlpluscsedanCtrlv fungerar ej...
ja, gud, det har du ju rätt i. jag använder aldrig det (jag drar med shift), bara förutsatte att det var precis som när man kopierar i samma bild fast till nytt lager. dumt.
sorry. ska testa först och tala sen, förstås.

...och jag ska banne mig börja läsa frågan först och svara sen. Mitt förslag fungerar ju förstås bara om man kopierar till samma bild. Bläuh.

Phuui, då gjorde jag rätt ändå, som läste frågan först. Var faktiskt lite nervös där ett tag, tänk om man vaknar till och ser Härenstam framför sig...

:)

Jag drar också bara med skift, vill inte belasta urklippsminnet i onödan.
Plus att det går fortare...

Ah...tack för era svar. Shift+dra fungerar fint. Hade för mig att det var typ Ctrl+c och sen CTRL+shift+v..men det funkade som sagt inte.

Tack för snabb hjälp!

Bilderna i fråga var i grunden samma bild, klonad. Anledningen för kloningen är att det inte går att köra "liquify" på en bild i 16-bitars läge, och att jag inte ville konvertera bilden till 8-bitar. Så jag klonade bilden, ändrade till 8-bitar, gjorde min liquify och kopierade sedan det ändrade området tillbaka till orginalbilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto