Annons

Kornigt vid negativskanning???

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Jag har ett problem.

Har skannat mycket velvia, sensia & provia i min Dualscan II med mkt gott resultat. Nu skulle jag till min nyinköpta Contax T2 vilja använda nån 400 med lite större exponeringsslarvmarginal, mao en negativ sådan.

Nu är det dock så att jag inte lyckats speciellt bra vid skanning av neg.film hittils. Har skannat kodacolor gold 200 & fujicrome 400 & upplever kornet som mycket störande. Har inte skannat nån lågkänsligare neg.film men funderar på om jag har nåt problem vid skanningen av negativen. Negskanningen tar även dubbellt så lång tid som diaskanning, är det normalt?

Kan det ha nåt att göra med Minoltas buggiga mjukvara eller är det nåt annat. Drog hem Vuescan & testade men det hängde sig hela tiden så jag gav upp. Använder för övrigt XP home edition.

Tacksam för hjälp & synpunkter, Larsa.

Hej

Jag har iofs just såld men scan dual II men....

Vuescan funkade bra för mig.

Har dock sett samma på 400 ASA DIA, det blir grynigt med höga ISO tal.

Körde ett test med 5 rulla Fuji Reala. Det blev bra med deras 100 film, har inte testat 400:an, tyvärr.

Roine

Jag är medveten om att kornigheten självfallet blir högre vid högre iso-tal men att det ska bli så dåligt som det jag upplever trodde jag inte.

Jag har tyvärr aldrig använt nån känsligare dia-film än 100 ASA, annars så skulle jag testat att skanna in ex. en 400 Dia & kolla om jag upplever samma problem där.

Omvänt så har jag ingen 100 ASA neg att testa. Jag har en känsla av att det är negativskanning i allmänhet som är mitt problem???

Det brukar vara flera grejer som spelar in.

En är att negfilmerna ofta behöver lite mer exponering än deras uppmärkta ISO-värde och därför ofta är korniga. Det syns ju i regel inte på 10x15-kopior men skanningen avslöjar allt.

Men ett annat vanligt fel är att man inte har någon råkopia att försöka efterlikna och därmed på fri hand försöker kräma ut så mycket det bara går ur skuggor och högdagrar. Begränsar man sig och justerar kurvorna så att man låter de mörkaste tonerna bli svarta även om de på negget har ett uns av teckning i sig och även låter de allra tjockaste partierna bli helt vita så blir resultatet mycket bättre.

Men viktigast av allt är att skannern exponerar rätt. Med Minoltas programvara vet jag inte riktigt hur man får till det, men med Vuescan är det lätt. Man skannar in en ruta av den aktuella filmen som bara har densiteten bas och slöja, dvs en ruta som är tagen med linsskyddet på med liten bländare och kort slutartid. Sen låser man exponeringen och filmbasfärgen på det värdet och skannar in resten av filmen med samma värden. Det gör underverk för brusigheten. Med autoexponering så hattar programvaran nämligen hit och dit och ger olika värden för varje ruta och ibland blir det åt helsike fel, vilket ändå inte syns på ljusheten eftersom mjukvaran korrigerar för den felaktiga signalnivån. Men det ger mycket brus som upplevs som förstärkt korn.

Till sist finns ju fenomenet "grain aliasing" också som gör så att filmer med en viss kornighet får förstärkt korn vid skanning medan finkornigare och riktigt grovkorniga filmer kommer undan. Men jag tror att det är vanligt att man skyller på det för att man inte lyckas ratta skannern rätt.

Jag överexponerar alltid 1 steg med neg-film så det beror det inte på. Däremot så ska jag testa det övriga du skriver, måste även få vuescan att fungera.

Ju mer jag funderar på det så är det faktiskt inte bara korn jag ser utan även en massa digitalbrus, nåt fel gör jag tydligen.

Tack så hjärtligt mycket, Larsa.

News-gruppen:

comp.periphs.scanners

Behandlar bla vuescan, men även adra scannerrelaterade problem.

Ett tips att tita där efter tips!

Roine

Vid scanning av film med 2600dpi får man förstås med kornet som syns VÄLDIGT tydligt i full storlek. Det blir inte alls lika rena färgade ytor som bildfilen ur ex. en Canon D30. Speciellt himlen och andra jämnt färgade ytor avslöjar kornen mest.
Skriver man ut bilden blir det ungefär lika kornigt som om man gjort en optisk förstoring.
Förminskar man den ex.i photoshop smälts kornen ihop och bilden ser väldigt bra ut på skärmen.

Senast ändrad:
Har exprimenterat ett par timmar nu & svurit över vuescan, får inte igång skiten! Hur gör man?

Har exprimenterat med Jims förslag om att skanna in ett neg. som innehåller som han säger enbart "densitet, bas & slöja". Sedan låser jag exponeringen & skannar in ett normalt neg.

Skannade just in ett vilket blev skit, eftersom jag funderat på om jag blir lurad av skärmen drog jag ned den till A4 240 dpi och skrev ut den på en Epson 895 i 1440 ppi skrivar upplösnig (eller vad man säger). Resultatet blev mycket kornigt, filmen var en fujicolor 400 Superia.

Hur i he... får jag igång Vuescan???

Larsa.

Varför får du inte igång Vuescan? Hur yttrar det sig? Har du provat att installera om det?

Jag försöker starta det med startfilen, det enda som händer är att logon blinkar till & försvinner. Jag har även installerat om det utan resultat.

Larsa.

Hittade detta idag. Prova att starta originalprogramvaran först.....

"Peter" <[email protected]> wrote:
> I have an HP Photosmart S20 scanner, Windows XP and Vuescan version
> 7.5.41.
>
> Everything worked fine under WinMe but after upgrading to XP, Vuescan
> will no longer start. The Vuescan splash screen briefly displays but
> then nothing happens. I have tried deleting and re-installing but with
> no effect.

Make sure you run the HP software once to load the firmware
into the S20 scanner.

Also, check to see if VueScan starts up if the S20 is unplugged.
This will test whether the problem is related to the S20.

You might also check the VueScan Release Notes (in the
Windows section) for several other possible solutions to
this problem.

Regards,
Ed Hamrick

larsaz skrev:
Har exprimenterat ett par timmar nu & svurit över vuescan, får inte igång skiten! Hur gör man?

Har exprimenterat med Jims förslag om att skanna in ett neg. som innehåller som han säger enbart "densitet, bas & slöja". Sedan låser jag exponeringen & skannar in ett normalt neg.

Skannade just in ett vilket blev skit, eftersom jag funderat på om jag blir lurad av skärmen drog jag ned den till A4 240 dpi och skrev ut den på en Epson 895 i 1440 ppi skrivar upplösnig (eller vad man säger). Resultatet blev mycket kornigt, filmen var en fujicolor 400 Superia.

Hur i he... får jag igång Vuescan???

Larsa.

Tack för ditt förslag Roine, jag har dock löst problemet. Jag hade ett program som hör till grafikkortet igång i aktivitetslisten, med det kan man göra olika grafikinställningar. Jag inaktiverade detta & problemet löstes.

Larsa.

ANNONS
Götaplatsens Foto