Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup med digitalkamera eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Ante

Aktiv medlem
Jag har sett att det INTE verkar att går att få lika KORT skärpedjup med en digitalkamera som med vanlig film.

Själv har jag en traditionell SLR, men vad tiden lider blir det digitalt. För mig är möjligheten att reglera skärpedjupet viktigt.

Jag har surfat runt på nätet och kollat olika fabrikats testbilder. Jag ser landskapsbilder tagna med bländare f5,6 - och ändå är skärpedjupet helt OK! Likaväl porträttbilder tagna med stor bländare, men utan det önskvärda korta skärpejupet. Jag kommer inte ihåg länkarna nu, men kan leta fram dem.

Är detta sant, finns det någon som har en bra förklaring isåfall. Kanske har det att göra med att CCD´n ofta är mindre än en 135-films neg?
 
japp, ju mindre film eller sensor, ju större skärpedjup.
(mellanformat ger ju kortare skärpedjup än småbild exempelvis)
så vill du ha samma skärpedjupsförhållande som med småbild så får du skaffa en D-SLR med fullstor sensor.
 
Då är ju de flesta digitalkameror idag värdelösa för porträtt odyl där kort skärpedjup är önskvärt. Framförallt digitala SLRs blir menlösa/bortkastade pengar.

Likaså är det en bluff tycker jag att kameran har bländarförval/tidstyrd exponeringsmöjlighet eftersom bländaren i stort sett endast reglerar exponeringen. Vem bryr sig då om vilken bländare det är?

Jaha - tur att man inte han köpa en D60!
 
men alltså, D60 har en ganska stor sensor ändå, inga problem att få kort skärpedjup med en APS-c sensor heller.
 
Ah - Tack, det lugnar lite. Jag antar av ditt anv.namn att du har en Minolta Dimage? Det är en klart intressant kamera. Kan du få kort skärpedjup med den? Har du något exempel?

Jag är nära att köpa ett Canon 70-200/2,8 till min vanliga SLR. Detta i väntan på att digitala SLRs blir mänskliga i pris. Men den gluggen kostar ju lika mycket som en Dimage...
 
nä, det blir svårt, den har ju betydligt mindre sensor, ska man få kort skärpedjup med en 8.8 x 6.6mm stor sensor så gäller det att vara nära modellen och att bakgrunden är rejält långt bort.
vid makrofotografering är det inga problem att få kort skärpedjup dock.
 
Jag repeterar...

Klippt från svar i tidigare inlägg:

Oavsett CCD storlek så beror skärpedjupet på kombinationen av brännvidd och bländare. En minolta 7i har INTE ett 200mm objektiv även om dom gärna påstår det, Max brännvidd är 50.8mm.

Att man gärna jämför med 200mm i 35mm format är för att du "ser" lika mycket i dom, dvs du har lika stor bildvinkel, detta beror på CCD storleken. Jämföras kan ju att man är uppe i 80-100mm för om man ska ha samma bildvinkel i mellanformat som man har för en 50mm lins i 35mm format.

Man kan dra detta vidare och säga att om jag sätter en 50mm lins på min D100 (CCD i APS storlek), vilket ger en bildvinkel motsvarande 75mm på min F5:a så kommer skärpedjupet att kunna ses på två sätt.

1: Om jag tar en bild på samma avstånd från motivet med båda kamerorna och sedan skriver ut bilderna i samma storlek så kommer skärpedjupet att vara kortare för D100:an. Detta efterssom jag måste förstora den av linsen projicerade bilden mer och således förstorar COC (Circle-of-Confusion) mer också. Jag kommer dock inte att se lika mycket av motivet på båda bilderna och efterssom jag skriver ut dom lika stort kommer det att se ut som om bilden från D100:an är tagen med en längre brännvidd (om det varit på film...)

2: Om jag istället tar ett porträtt och fyller mediet (CCD/film) med huvudet och sedan skriver ut bilderna i samma storlek så kommer skärpedjupet att vara detsamma. Detta efterssom jag ju var tvungen att backa för att få med hela huvudet på CCD'n och det balanserar effekten av uppförstoringen.


/Foo
 
Foto-Ante skrev:
Då är ju de flesta digitalkameror idag värdelösa för porträtt odyl där kort skärpedjup är önskvärt. Framförallt digitala SLRs blir menlösa/bortkastade pengar.

Likaså är det en bluff tycker jag att kameran har bländarförval/tidstyrd exponeringsmöjlighet eftersom bländaren i stort sett endast reglerar exponeringen. Vem bryr sig då om vilken bländare det är?

Jaha - tur att man inte han köpa en D60!

Köper du en D60 så har du samma skärpedjup som om du köper en annan EOS-kamera eftersom det är identisk optik. Det är endast utsnittet som är mindre p.g.a. den mindre sensorn.

Och vad gäller tidstyrd exponering så fungerar den som en vanlig SLR, slutaren är öppen den tiden du har ställt in. Annars skulle du inte ha möjlighet att t.ex. reglera rörelseoskärpa som går helt utmärkt. Med alla "problem" du beskriver skulle du snarare ha blivit väldigt glatt överaskad av en D60, jag lovar.
 
Bara ett exempel Helge...

Perspektiv är också något som kan diskuteras... men nu var det ju bara en del av ett exempel för att åskådliggöra effekten av media storlek och skärpedjup. Hur man sedan väljer att utnyttja den är en annan sak.

/Foo
 
samma avstånd, samma utsnitt, samma bländartal, då får man kortare skärpedjup ju större sensorn är.
 
En 'vanlig' 3-5megapix ccd är 5mm bred. Sensorn i ex. en D60 är 22mm bred. Det gör rejält stor skillnad när det gäller skärpedjupet.
Just fenomenet med skärpedjupet (stor sensor alltså) är för mig ett av de största argumenten för att skaffa en 'riktig' DSLR-kamera.
 
Kim7i skrev:
samma avstånd, samma utsnitt, samma bländartal, då får man kortare skärpedjup ju större sensorn är.

Med samma optik och större sensor så krävs det väl att du går närmare för att få samma utsnitt?
Jag tror att samma optik, samma avstånd, samma bländare med en större sensor ger ett annat, vidare utsnitt men samma skärpedjup.
 
tycker jag är rätt ointressant, jag väljer ju utsnitt och perspektiv efter hur jag vill ha bilden, ändrar ju inte utsnittet och/eller perspektivet bara för att kunna få annat skärpedjup.
 
Ok, vad jag vill säga är att om jag står på samma ställe, tar en bild med ett 50mm på en F80, flyttar över objektivet till en d100 och tar en bild på samma objekt så är det endast utsnittet som ändras. Eftersom sensorn är mindre så beskärs bilden men optikens egenskaper vid samma bländare är densamma, dvs. skärpedjupet ändras inte.
Är det inte det tråden handlar om?
 
Hassan skrev:
så är det endast utsnittet som ändras.
javisst, men det vill man väl inte ändra, alltså byter man brännvidd för att få samma utsnitt..och därmed annat skärpedjup.

tråden handlar om skillnaden med att fotografera med en småbildskamera och en digital med mindre sensor...vad jag har fattat.
 
Hej Foto Ante

70-200/2,8 KÖP den och du kommer aldrig att ångra dig.

70-200'an har du i eviga tider. Dimage'n är ju redan omodern.....
 
alltså..det är väl lite utan för tråden..och han ska väl välja vilken kamera (märke på systemkameran) han vill ha innan han väljer objektiv?
omodern eller inte..man behöver inte köpa en ny modell bara för att det kommer en ny modell.
 
Kim7i skrev:
javisst, men det vill man väl inte ändra, alltså byter man brännvidd för att få samma utsnitt..och därmed annat skärpedjup.

Därom tvistar de lärde:)
Terje skriver i en tråd: "4) Skärpedjupet ändras inte alls med brännvidd, bländare 8 ger samma skärpedjup på både 28mm och 400mm."
 
ANNONS