Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kortaste framkallningstid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Ofta frågas här i forumet vilka framkallningstider som är "rätt" för att få en given film normalframkallad. Men jag undrar vad som är den kortaste tiden, säg för en film (till exempel tri-x) som normalt kräver ungefär 10 minuter i framkallningen.

Kontrasten på en sådan film som framkallats för kort tid lär ju inte vara lysande, men det hör inte hit. Jag vill veta var den undre gränsen går.

Det här känns lite grann som den klassiska Kurt Olsson-frågan till Patrik Sjöberg: "Hur lågt har du hoppat?". Men för mig är framkallningsfrågan intressant.

Jag förstår inte riktigt frågan. Om kontrasten är oväsentlig så tvivlar jag inte på att du får fram en bild med en halvminuts framkallning.

Framkallningstiden beror på motivets kontrast. Om motivkontrasten kräver en framkallningstid för Tri-X på 4½ min (för att negativet ska kunna kopieras till normal kontrast på normal grad/filter) så är den inte för kort utan högst normal. Men visst finns det en undre gräns för hur kort tid en film kan framkallas utan att det uppstår ojämnheter och andra defekter. Jag tror att man börjar närma sig den när man kommer under 3 min. Och då är det bättre att inte understiga den utan istället prova att kopiera negativet på mjukare gradation/filtrering.

Jag ska inte säga att kontrasten är oväsentlig, ville bara ha ett svar på frågan utan att ni som svarar hänger upp er på att negativet får dålig kontrast, och så vidare. Att kontrasten blir dålig inser jag.
Provar mig fram för närvarande med flera svartvita filmer. Jag brukar vara noggrann med att kolla framkallningstider, men om olyckan skulle vara framme och jag blandar ihop tider för olika filmer så kan det vara tryggt att veta att om det bara blir halva framkallningstiden så är det kanske ingen katastrof. Bara mer svårjobbat vid kopieringen, på samma sätt som om filmen istället soppats för länge.

ANNONS
Götaplatsens Foto