Annons

Krävs avtal för att använda porträtt i fototävling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Min frus syster undrade här om dagen om det krävs ett avtal mellan fotograf och modell om fotografen använder ett porträtt i en tävling?

Systerns barn blev fotograferade av en bekant som sedan använt bilden i en tävling utan att stämt av tidigare. Bilden togs ej vid något fotouppdrag utan snarare vid ett spontant tillfälle.

Med bilden vann fotografen en tävling (priset är ära och inte någon ekonomisk ersättning).

Vad har modellen resp. fotografen för juridiska rättigheter i ovanstående scenario?

Om fotografen hade vunnit pengar, hade det gjort någon skillnad rent juridiskt?

Det enda fotografen behöver "modellens" tillstånd för att göra är om bilden ska användas i reklam. Om fotografen vill t ex sälja bilden för användning i andra sammanhang eller delta i en tävling och vinna priser behövs alltså inget tillstånd.

Det är den juridiska delen. Hur man behandlar sina vänner är en annan sak.

Tack för ditt svar.

Jag trodde att man skiljde på porträtt och folkmassor. Jag tolkar det du skriver som att man som förälder måste vara på sin vakt över de bilder som tas på sina barn. Framför allt hur de sedan används - ex. om man inte vill att bilder ska publiceras på nätet.

Nu tyckte iofs systern att bilden var fin :), men hon blev nyfiken på vilka rättigheter man har för att förhindra att bilder inte används i sammanhang hon inte tycker är OK.

I vilka sammanhang krävs ett modellkontrakt?

Det enda fotografen behöver "modellens" tillstånd för att göra är om bilden ska användas i reklam. Om fotografen vill t ex sälja bilden för användning i andra sammanhang eller delta i en tävling och vinna priser behövs alltså inget tillstånd.

Det är den juridiska delen. Hur man behandlar sina vänner är en annan sak.

Det som kallas modellkontrakt brukar vara en frivillig överenskommelse mellan fotograf och modell om hur respektive får använda bilden. Det enda fall där ett "modellkontrakt" eller något liknande krävs är när bilden ska användas i reklam. Då måste den avbildade personen ge sitt tillstånd.

När det gäller nätet kan en fotograf publicera vilka bilder han/hon vill, så länge de inte är kränkande för den avbildade personen. (För publicering i t ex en tidning finns inte denna begränsning i lagen. Där kan dock andra regler komma in, som t ex pressens etiska regler eller lagar som reglerar förolämpning och förtal.)

Det blir kanske en annan sak om det är den där typen av tävling som blir allt vanligare - där den som anordnar tävlingen skriver in i reglerna att de får rättighet att använda bilden till vad de vill sedan.

Hur funkar det då med modellkontrakt och hade man då rätt att tävla med bilden? Eftersom den då riskerar att användas i reklamsammanhang...

...
Nu tyckte iofs systern att bilden var fin :), men hon blev nyfiken på vilka rättigheter man har för att förhindra att bilder inte används i sammanhang hon inte tycker är OK.
...
Det korta svaret, som jag ser det, är att hon har lika stor rätt till en bild av sitt barn som hon har till de fotspår barnet sätter på en sandstrand - inga alls. Enda undantaget är publicering av kränkande bilder, eller publicering i kränkande sammanhang.

Jag har svårt att förstå den lite lätt exalterade diskussionen kring just bilder av barn. En försvinnande liten andel av de som fotograferar barn, gör det av dolska syften, men de har kommit att användas som argument för att generellt "bevaka" en icke existterande "rätt" till bilder på barn. Självklart skall barn skyddas från pederaster, men när detta vällovliga syfte övergår i en närmast paranoid fobofobi, är gränsen passerad för länge sedan.

Jag fotograferade för ett tag sedan en liten tös som lekte halvnaken i och invid en gatufontän i en sydtysk stad och mamman ville flytta henne ur bild. När jag stilla ruskade på huvudet, insåg hon att det var barnets nyfikna lek med vattenstrålarna som gjorde bilden, inte fontänen i sig, och hon lät barnet fortsätta leka ostört. Efteråt taledes vi vid och hon trodde att barnet störde mitt motiv och därför ville hon flytta det, inte en tanke på några dolska motiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto