Annons

Kraschat SD-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

bjocar

Avslutat medlemskap
Har ett SanDisk Ultra II 1 GB minneskort som uppenbarligen har totalkraschat. Vid senaste bildöverföringen fick jag en dialog i XP som sade att överföringen hade "timat out" och enda möjligheten att svara var att klicka "OK". Nu hittar datorn kortet, men det går inte att komma åt dess innehåll. Kameran (CASIO Exilim 120) vägrar att starta med kortet i. Annars är väl den uppenbara lösningen att formattera om kortet i kameran, men det fungerar ju inte.

Någon som har någon idé eller tips om något "räddningsprogram" som man kan ladda hem?

Björn

T. Guldstrand skrev:
du kan ju även testa formatera kortet i datorn...
funkar inte det vet jag tyvärr inte:(

Funkar tyvärr inte. Har försökt med att formatera direkt i kommandotolken, men eftersom filsystemet är RAW har jag för lite kunskaper om DOS för att lyckas den vägen. I Windows blir ju filsystemet FAT, FAT32 eller NTFS och kameran vill väl ha RAW?

Jag vet inte....
Mitt CF-kort i min E-500 FAT filsystemet...
Så tetsa göra en formatering i det genom windows?
Fast på egen risk, håll inte mig ansvarig ;)
men det kan vara en möjlighet..

Du kom åt det från datorn, gå in på egenskaper på det, så ser du vilket format det är i...

Ang formatering osv.

Hej Björn!

Gör formateringen i utforkskaren genom att högerklicka på den enhet som kortet dyker upp som.
Dessa kort ska formateras i FAT. Ett ritigt SanDisk kort kan eventuellt repareras via en sådan formatering, tyvärr kommer kortet att tömmas när du gör detta.

Raw är inte ett filformat som du kan formatera med. Raw är en digital negativ fil som skapas när du fotar och har just den inställningen på kameran. Filerna sparas som rawfiler men ligger på kortet som är i FAT format.

Skulle inte formateringar osv fungera bör du vända dig till antingen inköpsstället och höra med dom om dom kan byta ut ditt kort (SanDisk har vad jag vet livstidsgaranti). Om dom inte ställer upp på det kontakta SanDisk på www.sandisk.com. Dom kan hjälpa dig och eventuellt byta ut ditt kort. Du får registrera ditt kort på deras sida med serienumret som står på baksidan av kortet.

Vart har du köpt kortet?
Det är MÅNGA som har problem med förfalskade och korrupta SanDisk kort köpta via Ebay för en billig peng. Om så är fallet kan det bli krångligare. Det säljs en en otrolig mängd pirat-Sandisk på ebay. Många fungerar, men med nedsatt hastighet och många tappar information.

Hoppas jag har varit till nytta. Håller tummarna för att problemen löser sig.

Med vänliga hälsningar
Andreas

Verkar vara heldött

Hej och tack för tipsen!
Tyvärr verkar det som om kortet numera är mera dött än tidigare. Det syns i utforskaren, men man kan inte komma åt dess egenskaper längre (det gick förut).

Jag köpte kortet på webben via Matrixx Media (http://www.guenstig-brennen.de/catalog/) och fick det levererat från en firma i Tyskland som heter Capaq (http://www.capaq.de). Det verkar vara en seriör firma, Hemsida med kontaktdetaljer och bilder på ägare, firmans registreringsnummer m.m. så nu har jag mailat dem för att ta reda på hur jag skall gå vidare. Måste nog byta ut kortet - tyvärr.

ANNONS
Götaplatsens Foto