Annons

Kromatisk abberation Canon 100/2.8 macro...

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
Köpte ett Canon 100/2.8 macro nyss, ej USM. Tog denna bild (som är en crop av det större originalet) och blev lite förvånad över en mycket kraftig kromatisk abberation. Bilden tagen med en EOS 300D på full bländare. Är detta normalt för detta objektiv? Hur är det med den nyare med USM? Tycker nästan att sådant optiskt fel är det mest störande.

Bilagor

• img_5276.jpg
    img_5276.jpg
    34.9 KB · Visningar: 347
Jag vet inte hur relevant detta är för dig, men jag har ett EF 50mm/2.5 macro som också ger väldigt ful kromatisk abberation vid vissa extrema kontrastförhållanden.Jag vet inte om detta hänger ihop med att det är en äldre konstruktion. I mitt fall struntar jag i det, för mitt 50mm macro gör jag aldrig av med pga fantastiskt bra egenskaper i övrigt.

Det kanske hade fungerat mycket bättre om man bara bländat ner något steg? Funderar på det du säger om gammal konstruktion, skulle inte förvåna mig om den nyare 100/2.8 USM macro är bättre även optiskt. Men men den fungerar ok annars, tycker bara att en sådan här fin glugg skulle prestera lite bättre. Tack för svaret föresten!

ANNONS
Götaplatsens Foto