Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krympa bilder "batch-vis"?

Produkter
(logga in för att koppla)

asg

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter med 130 bilder som inte ryms på en och samma CD-skiva. Då kan man ju krympa dem, antingen genom att minska antalet pixlar, eller jpg:a dem lite hårdare. Men vet någon om man kan göra detta på hela batchen med ett komando. Jag orkar inte göra det 130 gånger. Det är Photoshop Elements 5 som jag sitter med.

/Anders

Photoshops macrofunction (eng. actions) är jättelätt att använda. Du startar en inspelning, krymper en bild till den storlek du vill ha den, sparar om den, sedan stoppar/sparar macrofunctionen och tilldelar den en hotkey (typ F4).

Sedan öppnar du bilderna, trycker på din Hotkey (F4) och voila! Photoshop resizar och sparar om alla bilder.

Läs mer om macro här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3765.htm

Ännu lättare är väl att spela in ett makro och därefter använda Automate (File-menyn), välja sitt makro och filerna som skall behandlas så behöver man inte ens öppna alla bilderna själv.

Hejsan,

Tack för alla tipps! Faststone Photo Resizer är precis det programmet jag behövde.

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto