Annons

Kvadratiska filter, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke30AF

Aktiv medlem
Tänkte att det finns säkert någon som provat kvadratiska filter med filterhållare på detta forumet.
Har sökt på forumet utan resultat med.
Vilka filter är bra? Var man än söker så verkar Cokin vara det som finns i lager men Lee vill alla ha och de finns aldrig i lager... ;)
Söker optiskt bra graduerat ND filter men öven vanligt ND filter. (I olika styrkor)
Kanske finns någon som har andra förslag än Cokin och Lee också?

Vilka filter är bra? Kanske passande att varna för Cockin 121 graduerat grått. Det är ej neutralt utan har ett violett färgstick. Deras 120 är bättre. Prövat att köpa Lee från England? Köpte från ett ställe som jag tror heter speedgraphic. Googla. Betydligt dyrare än Cockin, men betydligt bättre.

Med Lee får jag bra resultat. I motljus kommer dock plastens sämre egenskaper i dager. Tiffen i glas är då ett bra alternativ. Tyvärr har jag inte funnit något från Tiffen med hård övergång.

Med Lee får jag bra resultat. I motljus kommer dock plastens sämre egenskaper i dager. Tiffen i glas är då ett bra alternativ.

Ett lite orättvist sätt att ställa de två märkena mot varandra eftersom Lee har filter i tre olika material: polyester, resin och glas. Jag har inte sett några uppgifter om att Lees glasfilter skulle vara sämre än Tiffens.

Jag köpte tonade filter från LEE i förra veckan och är mycket nöjd. Har bara hunnit testa filtren en gång, men det verkar som att de är neutrala i färgen och inte ger några färgstick. Jag nöjde mig med de i plast, då jag tycker att de i glas är för dyra. Speciellt om man vill ha några stycken.

Jag köpte mina hos Photax AB och de levererade inom två dagar.

/Gunnar

Ett lite orättvist sätt att ställa de två märkena mot varandra eftersom Lee har filter i tre olika material: polyester, resin och glas. Jag har inte sett några uppgifter om att Lees glasfilter skulle vara sämre än Tiffens.
Har du någon länk till ett halvtonat glasfilter från Lee? Finner bara vanliga ND-filter från Lee hos Photax.

Tror inte Photax har den största storleken på Lee's filter (som passar bla till Nikons 14-24/2.8).

Känner någon till andra märken som har stora (typ 150 mm) avtonade filter?

Hitech-filter är visserligen i plast men betydligt bättre än Cokin och betydligt billigare än Lee. Finns i flera storlekar, 85mm och 100mm.

Kan med fördel beställas direkt från tillverkaren, Formatt.

Hitech-filter är visserligen i plast men betydligt bättre än Cokin och betydligt billigare än Lee. Finns i flera storlekar, 85mm och 100mm.

Kan med fördel beställas direkt från tillverkaren, Formatt.

Ett varningens finger för deras 100mm resin fillter med styrka 1.2, fick hem mina igår och var ett kraftigt magenta stick i alla, det neutrala filtrena var i stort oanvändbara. 0.9 filtrena är säkert bättre men själv blir jag tvungen att kontakta supporten osv.

Använde här ett graduerat soft edge 1.2 filter, själv tycker jag att färgsticket passade in http://www.allemyr.com/?p=766
men som sagt det var ett extremt färgstick i det neutrala ND filtrena.

Rekommenderar dock skarpt Cokin's Z-pro hållare
http://www.youtube.com/watch?v=GXGQYY84PwI

Märkligt? Jag har iofs bara 0,6 och 0,9 men där har jag inte märkt några färgstick. Tack för varningen!

Märkligt? Jag har iofs bara 0,6 och 0,9 men där har jag inte märkt några färgstick. Tack för varningen!

Ja så här i efterhand skulle jag satsat på 0,9 filtrena. Tänker dock behålla mitt 1,2 graduerade då jag tycker den toningen passar bra till vissa bilder. Sedan får jag se vad jag gör av det ena 1,2 ND filtret, då det blir för mkt toning med två styckna ND 1,2 på samtidigt.

Beställa från Photax har jag undvikit. Dom skriver på hemsidan att dom tar en enhetsfrakt på 90:- och det är saftigt för ett filter som normalt borde kosta ca 12:- i frakt. Eller har dom slutat med såna "dumheter".

Har du någon länk till ett halvtonat glasfilter från Lee? Finner bara vanliga ND-filter från Lee hos Photax.

När jag skulle köpa mina Lee-grejer insåg jag snart att det bara var att glömma de svenska handlarna och istället beställa från England. Men även där är efterfrågan större än tillverkarna hinner leverera. Kan också vara värt att kolla de holländska och tyska nätbutikerna.

Med Lee får jag bra resultat. I motljus kommer dock plastens sämre egenskaper i dager. Tiffen i glas är då ett bra alternativ. Tyvärr har jag inte funnit något från Tiffen med hård övergång.

Hittade Tiffen med hård övergång här: http://www.bhphotovideo.com/c/product/369516-REG/Tiffen_64CGN9HV_6_x_4_Graduated.html

Då har jag fått fler svar och tror att det kanske är bäst att köpa en Cokin Z filterhållare och Lee filter om man inte får för sig att slå till på Tiffen för 475 dollar per styck plus frakt och troligtvis moms...

ANNONS
Götaplatsens Foto