Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kvalitet på s/v-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

rindler

Aktiv medlem
Jag tänkte höra med er om det skiljer i kvalitet mellan B&W:s lite dyrare s/v-filter och Hoyas något billigare? T. ex orangefilter.

Och isf. är det reflexbehandling etc. som skiljer, vilket påverkar "bildkvaliteten". Eller är det kvalitetskänslan i gängorna?

Jag tror inte att du ser någon skillnad på bilderna. Hoya är en av världens största tillverkare av optiskt glas. B+W använder glas från den tyska glastillverkaren Schott.

B+W monterar sina filter i mässingsringar, vilket minskar risken för att filtret fastnar på objektivet (eller fastnar i varandra om man använder två filter).

Båda har flerskiktsantireflexbehandling: Hoya kallar sin HMC (Hoya Multicoating) och B+W använder teknik från Schneider.

Hoya tillverkar filter både med HMC och utan HMC. De som har den bättre behandlingen HMC är märkta med denna beteckning. De övriga (billigare), enskiktsbehandlade, är inte märkta med denna.

Tack för svaren.

Summasummarum, s/v-filter skiljer varandra åt på samma sätt som t.ex. UV-filter gör det...

”Glastekniskt” ser jag B+W och Heliopan som likvärdiga men inte när det gäller reflexer och smutsavstötning där jag tycker Heliopan med SH-PMC-ytbehandling spelar i en helt annan division. Det märks tydligast vid fotografering i kraftigt motljus.
/Harald

Haraldus skrev:
”Glastekniskt” ser jag B+W och Heliopan som likvärdiga men inte när det gäller reflexer och smutsavstötning där jag tycker Heliopan med SH-PMC-ytbehandling spelar i en helt annan division. Det märks tydligast vid fotografering i kraftigt motljus.

Har du jämfört det med B+W:s MRC-behandling?

Mina B+W-filter har dock bara enkel antireflexbehandling, och det duger för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto