Annons

Kvalitetsförlust av adaptrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Customizer

Aktiv medlem
Idag finns det som bekant adaptrar till det mesta där man bla kan montera objektiv från ett märke på en kamera av ett annat märke.
Min fråga är om detta generellt sett ger någon kvalitetsförlust i bilderna eller blir bilderna lika bra, tekniskt sett, som om man hade samma fabrikat på både objektiv och kamera?
 

afe

Aktiv medlem
Så länge adaptern inte behöver linser för att kunna fokusera på oändligt avstånd är förlusten minimal, men det är stor skillnad på passform mellan olika adaptrar (och det är nog därför de varierar i pris mellan 50:- upp till ett par tusenlappar).

Här kan du se olika registeravstånd mellan olika kameror: http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

Generellt gäller att det är möjligt att använda objektiv från en kamera med långt registeravstånd på en kamera med kortare registeravstånd, men om skillnaden är för liten blir det förstås svårt/omöjligt att göra en sådan. I allmänhet tappar du också alla funktioner för autofokus och elektronisk bländarinställning, men det finns vissa adaptrar som kan hantera sådant (men det blir mycket mycket långsammare AF och dylikt).
 

afe

Aktiv medlem
Det brukar du ha. Rätt alltså.
Hehe, fast när det gäller just adaptrar är det ganska beroende av exemplar (när det gäller de billiga). En billig adapter kan passa jättebra (ett tag), men risken är att det blir metallskav och dylikt.

Jag tycker inte det är värt att riskera att kvadda kameran med billiga adaptrar (och också bli frustrerad av bilder som blir sämre än de kunnat bli), men många är nöjda med dessa adaptrar och de har förstås inte heller fel.

Jag tyckte det var värt nästan 2000:- för en Novoflex som sitter bra med Nikonobjektiv, och gör det möjligt att ändra bländare med objektiv som saknar bländarring, men många tycker nog det är vansinnigt dyrt för en rörstump. Som vanligt när det gäler köpråd handlar det om hur prylarna ska användas av den som frågar om råd (vilket ofta glöms bort) :)
 

afe

Aktiv medlem
Fungerar din NEX-7:a bra med Nikon-objektiv?
Ja, men med manuell fokus och jag vet inte exakt vilken bländare som använts om jag använder objektiv utan bländarring.

Jag använder de dock inte så ofta, men här är ett exempel från A7r med Novoflexadapter och Nikon 105/2,5 (ett riktigt gammalt men bra objektiv):

http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842293664/

Fokus ligger lite fel för att vara ett porträtt, men det som är skarpt är jäkligt skarpt tycker jag :)

(Du kan se bilden i full upplösning på http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842293664/sizes/o/in/set-72157637295479385/)
 

Photocon

Aktiv medlem
Någon som vet om det går att köra en Leicaglugg 21/2.8 på exempelvis en Sony A7r med en Novoflexadapter. Jag menar klart att det går, men hur blir resultatet.

//Lennart

PS. Nikongluggar på NEX-7 med adapter har jag samma goda erfarenhet från som Afe. DS
 

afe

Aktiv medlem
Leicavidvinklar på A7 verkar väl funkgera så där halvbra (eller inte alls beroende på hur kinkig man är). Det har skrivits ganska mycket om det både här och i andra forum.
 

Photocon

Aktiv medlem
Leicavidvinklar på A7 verkar väl funkgera så där halvbra (eller inte alls beroende på hur kinkig man är). Det har skrivits ganska mycket om det både här och i andra forum.
Det var precis det som låg och malde i tomrummet mellan öronen på mig. Stod väl något om det i A7/A7r-tråden? Kan bara inte hitta just de inläggen. Men du har säkert rätt.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Roger Cicalas genomgång av vilka eventuella problem man kan få med adaptrar är väl värd att läsa. Refereras till av Torbjörn i inlägg #9.

Jag har en handfull adaptrar av olika märken som jag använder till mina m4/3-kameror, fast inte så ofta. Jag har inte gjort några noggranna tester, och jag vet inte riktigt om jag kan göra några vettiga tester utan att ha flera adaptrar av olika märken för samma objektivfattning.

Som sagt var så behöver man nog inte oroa sig så mycket i praktiken, så länge man undviker det värsta skräpet. Vilken iofs kan vara svårt om man inte satsar på elitmärken som Novoflex för ett par tusenlappar. Jag är övertygad om att det finns bra kvalitetsadaptrar som är betydligt billigare, men det är ju en djungel att leta i.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
kina-no-name-ful-adaptrar vs fin-adaptrar

Jag har en Sony A7 och köpt några ebay-kina-no-name-adaptrar till Leica M och Canon FD, < 100SEK/st.
Det är ett lotteri, i vissa fall får man inte det man beställt utan nåt som liknar det säljaren utlovat. Visst kan man klaga och returnera men ORKA för en hundring?

Den första M->NEX adaptern fokuserar förbi oändligt, bättre det än att den inte orkar fram till oändligt, men iaf irriterande i de fall man tar tex. landskapsbilder och ställer objektivet på oändligt utan att fokusera i sökaren, jag menar oändligt SKALL vara oändligt och inget annat.

Den första FD->NEX adaptern har ett bländarstift som sitter 1.5 mm för nära ett av objektiven, FL 19 3.5, visst kan man skruva bort stiftet när detta objektiv skall användas och skruva tillbaka vid objektivbyte, men ORKA.

Så jag har beställt andra kina-no-name fuladaptrar i hopp om att dessa skall funka bättre.

Vill du slippa detta laborerande/lotteri köp finadapter som kostar 25 ggr mer än fuladapter.

PS Bortsett från ovanstående "issues" funkar dom i praktiken OK enl. mina testbilder. Sen må siffernissarna med sina MTF-kurvor ha en annan åsikt.
 
ANNONS