Annons

Kvicksilverbatterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Vilken läskig rubrik!

Men jag inser att jag och min fru har flera gamla kameror som är kvicksilverberoende! PX 625 tror jag att batterierna heter. Dessa lär inte tillverkas längre. De får i alla fall inte säljas...

Nu senast blev jag erbjuden en Minolta Hi-matic F, mätsökarkamera. Men även Minoltas SRT -modeller som vi har liggande, behöver dessa batterier. Fullt fungerande kameror.

Dessutom har jag två ljusmätare, en Lunasix 3 och min Leicameter som sitter på min Leica M2 som nyttjar dessa batterier. Leicanmetern använder jag ofta.

Vad gör man när batterierna tar slut? Finns det någon bra lösning?

Det finns zinkluftbatterier som ersätter exakt bl.a PX625.Håller inte lika länge som gamla kvicksilver men är billiga och kan bytas oftare.Finns om inte i Sverige,så i större europeiska fotoaffärer,exvis Brenners FotoZeitung.

Eller dessa på Clas Ohlson

Jag köper dessa Luft-Zink batterier från Clas Ohlson (32-7969) till de kamerorna jag använder som vill ha kvicksilverbatterier, (Konica TC, T3, Minox 35EL, Ricoh 500G mfl)

Dessa håller nog inte lika länge som luft-zinkbatterier specialanpassade till kameror, men jag har använt de i flera månader utan problem, och de kostar under 10kr styck (54:- för ett 6 pack).

Tror förresten att Apoteket säljer den typen av batterier också. De är väl i huvudsak tillverkade för hörapparater.

Tack för hjälpen! Man vill ju gärna hålla liv i sina gamla kameror. Särskilt tipset om de batterier Clas Olsson säljer var intressant. Det ska jag kolla upp lite närmare.

M v h Urban

ANNONS
Götaplatsens Foto