Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kyla och kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Vintern börjar ju närma sig rejält nu så jag vart lite konfundersam när jag läste någonstans att vissa kameramodeller bör inte vara ute i en viss minustemperatur. D.v.s icke vädertätade modeller förstås.

Min fråga är, Hur kyltåliga är EOS 300-450D egentligen?
Ska givetvis inte släpa den i snön men hängandes på axeln fritt en heldag, absolut. Eller?

Framför allt är det batterierna som tar (temporärt) stryk av kylan och tappar jättemycket kapacitet, bär därför extrabatterier nära kroppen. Batteriet som du använder i kameran mår såklart även detta bäst av att hållas ifrån kylan, så om har plats innanför byxorna är detta bästa stället att bära kameran på vintern!

Som du säger kan kondensen vara ett problem, packa ner kameran i din väska när du fortfarande är ute och låt kameran värmas upp i väskan så fastnar kondensen på väskan
/N

Precis, ta ur minneskortet redan utomhus, packa sen ner kameran och låt den ligga nerpackad i flera timmar så är det ingen fara.

Är kameran extremt nedfrusen kan man lägga den i en plastpåse som man knyter igen innan man går in, sedan öppnar man inte påsen innan kameran är helt varm.

"Fel" märke, men ändå...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/948193.htm

De tål mer än man tror, men räkna med att man ändå tar lite risker så fort det är kallt - det KAN gå sönder om man har otur - var mycket mycket noga med att handera kyla och fukt riktigt (plastpåsar och liknande bra råd) - fukt i huset om kameran har ström är en stor risk - elektronik gillar inte fukt...

Tycker ni skall sluta behandla era kameror som bebisar. De tål mer än ni tror. Hur tror ni bilderna från Sibirien i mnius 40 kommer till.
Batterierna är ett problem och man måste ha några stycken som man håller varmt nära kroppen och byta mot batteriet som blir kallt i kameran.
Annars inga problem. Kondensen som bildas utanpå kameran när man tar in den i värmen från kylan är mindre av ett problem. Det är värre med kondensen som bildas inne i kameran när ni tar den från varm fuktig inneluft till vinterkyla.
Denna kondenserar inne i kameran. Vira hur många handdukar som helst om kameran, det kommer inte att hjälpa.
Trots detta klarar de flesta moderna kameror både extrem kyla och tropiskt klimat. Se bara till att inte tappa er kamera i köksgolvet för då vete faan om den överlever.

Jag gör det, men är tillräckligt öppen i sinnet för att inse att man faktiskt tar lite risker (bland annat därför jag har en "skärpkamera" att riskera när man gör tokiga saker). -15 är normalt inga problem, men blixtelektroniken kan fara rejält illa av många minusgrader om man har otur - ofta är komponenterna godkända för -20, men inte alltid. Jag har på riktigt sett total härdsmälta i blixtelektroniken på en SLR orsakad av kyla och inte fukt (fukt är inte heller vad blixtelektroniken gillar bäst...) Jag kan ta lite risker, men trist om folk som inte har insett att det finns risker tror att det är helt säkert.

Lösningen på "fuktig" luft innuti huset är ju givetvis att sätta huset i sensorrenöringsläge och ta av objektivet när du går ut och låta huset fyllas av torr luft - det finns ingen orsak att vänta till dess kameran är utkyld, bara till dess luften är utbytt till torr kall luft.

Kanske skall du skruva av resten på höljet också. Tror du luften innanför resten av skalet har lägre luftfuktighet?
Eller kan det vara så att din kamera har överlevt fast du inte tänkt på den detaljen?

Självklart finns det fickor kvar, men bättre att göra något än att göra inget - minnes kortluckan är också bra att öppna. Att INTE "vädra" spegelhuset har gett mig imma på spegel och prisma så det är ett reelt problem - lite kondens på kretskorten är mest något att oroa sig över...

Det är just det. Svenska folket oroar sig mer än de flesta andra människor på jorden. Kanske skall vi oroa oss mindre och istället gå ut och fotografera när det finns fina bilder att fota oavsett snö eller regn.
Har du använt kameran i vått och torrt och fått fina bilder så blir den i alla fall billigare per bild än om du hanterat den som ett barn och till sist tappar den i köksgolvet.

Shit och jag som aldrig gjort något sånt och inte ens har jag haft en vädertätad kamera förut. Ändå har den överlevt. Fast jag har föstås ett annat märke på kameran :)

Tycker ni skall sluta behandla era kameror som bebisar.

Min kamera är min bebis. Skämt & sido, själv har jag inte fotat så länge så det skadar inte att fråga något som kanske är uppenbart för andra, Det är en dyr hobby för vissa vettu! Det där med batterierna visste jag dessutom inte, då man som barn alltid la in sina batterier till freestylen i kylen för att kunna snål-lyssna 10 minuter till innan man surt brände veckopengen på dyra batterier hehe..

Min kamera är min bebis. Skämt & sido, själv har jag inte fotat så länge så det skadar inte att fråga något som kanske är uppenbart för andra, Det är en dyr hobby för vissa vettu! Det där med batterierna visste jag dessutom inte, då man som barn alltid la in sina batterier till freestylen i kylen för att kunna snål-lyssna 10 minuter till innan man surt brände veckopengen på dyra batterier hehe..

jag kyler mina batterier då jag kör RC-bilar för de tappar kapacitet om de blir varma så jag föredrar nog kalla batterier ;)

Både bilbatterier och sådana som vi använder i kamerorna tappar kraft när de blir kalla. Om batteriet klarar 500 bilder en sommardag så kommer du få ut betydligt mindre vid minus 20 grader. Det är därför det ar bra att ha ett extrabatteri man håller varmt.
När det första batteriet tappat kraften stoppar man in ett varmt.
Sedan när extrabatteriet blir kallt och förlorar kraften stoppar man in batteri ett igen som nu blivit varmt och fått tillbaka mycket av kraften.

ANNONS
Götaplatsens Foto