Annons

LÖST: Live view från Z fc via USB?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag håller på att "skanna" negativ med hjälp av min Nikon Z fc. Jag installerade NX Tether i min Windows-dator. Den funkar fint för att ställa in kameran och trycka av, men jag hade hoppats att jag också skulle få en "Live view" på min datorskärm, men så blev det inte!

Mitt makroobjektiv behöver fokuseras manuellt och det går ju bra att göra på kamerans skärm med ett förstoring och rödmarkering, men det skulle vara klart lättare på datorskärmen.

Har ni något tips?

Tillägg: lösningen för mig heter qDSLRdashboard

Per
mörkrum.jpg
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
Jag kan svara på min egen fråga!

Svaret är (nog) qDslrDashboard(*)! Jag lyckas få till en liveview på min linux-maskin efter litate pillande. Det gäller att få stopp på den automatisk filvisningen när man ansluter en USB-kabel till kameran.

So far, so good. Tyvärr går det inte att få programmet att hämta den exponerade bilden till datorn när jag tryckt. Den finns visserligen på SD-kortet, men jag vill ju gärna ha tillgång till bilden genast!

Jag har googlat ordentligt utan att ha hittat något sätt att gå runt problemet.

Kanske Windows är bättre? Tyvärr inte, samma problem med slagsmål om USB-porten kommer upp här: Windows filhanterare får tag i kameran innan qDslrDashboard hinner skapa kontakt.

Synd, det verkade så lovande!

Per

*) https://dslrdashboard.info/
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du LR? Med direktfångst så får du bild i datorn och kan ställa skärpa mm och när du tar bilden hamnar den i LR
 

perstromgren

Aktiv medlem
Nej, jag har inte Light Room. Jag kan inte försvara 120:-/mån för något jag bara skulle använda vid avfotografering av filmnegativ.

Shotwell (på Linux) är mitt program för att sortera och i övrigt hantera bilder.

Jag har skickat felrapporter på qDSLRdashboard.

Nästa steg är att prova Darktable!

Per
 

perstromgren

Aktiv medlem
Nu vet jag lite mer!

Darktable har för långsam live view för att vara användbar. Med hjälp av supprten har jag däremot fått igång qDSLRdashboard! Versionen som funkar på linux heter 3.6.8.

Om du kommer hit för att du googlar på qDSLRdashboard och linux kan det vara bra att få veta att du bör stänga av en USB-monitor som kan finnas i din dator.

Så här, till exempel:
killall gvfs-gphoto2-volume-monitor

Nu har jag löst detta, sent omsider!

Per
 

apersson850

Aktiv medlem
Hjälper förstås inte här, men som jämförelse tillhandahåller Canon ett program som heter EOS Utility. Det gör precis det du frågar efter. Och en del annat.
 
ANNONS