Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägg till ny post på sidan "Stulna saker"

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
När man registrerar en produkt som stulen finns posten serienummer.

För äldre objektiv tillverkade av Canon stämmer inte det digitala serienumret alltid överens med det som står utskrivet på objektivet. För några modeller verkar det fungera att omvandla det utskrivna numret till hexadecimal och att sedan omvandla tillbaka de fyra sista tecknen till decimalsystem igen för att få till det nummer som rapporteras i EXIF.

• För att spåra stulen utrustning kan man söka av Internet efter bildfiler med EXIF.
  • Innan man köper ett objektiv kan man be om en bildfil där aktuellt objektiv använts, och då få med EXIF med serienummer på köpet.
Det förutsätter att det är numret som står i EXIF man letar efter och inte alltid det som står utskrivet på objektivet.

Mitt förslag är att man utökar posten serienummer med ytterligare en post, serienummer rapporterat i EXIF.

Helt OT, men när du skriver det så blev jag lite nyfiken på vad för information som faktiskt står i exif-datat, och efter att ha analyserat en bild med en exif-browser är det ju snudd på skrämmande mycket information förutom basala saker som bländare och brännvidd. Bara skostorlek, årsinkomst, lösenord till googlekontot och sexuella preferenser som fattas, typ. Det kanske är något man bör tänka på at rensa bort innan man publicerar sina bilder, vilket iofs redan görs på en del sällen, t.ex. Facebook.

Helt OT, men när du skriver det så blev jag lite nyfiken på vad för information som faktiskt står i exif-datat, och efter att ha analyserat en bild med en exif-browser är det ju snudd på skrämmande mycket information förutom basala saker som bländare och brännvidd. Bara skostorlek, årsinkomst, lösenord till googlekontot och sexuella preferenser som fattas, typ. Det kanske är något man bör tänka på at rensa bort innan man publicerar sina bilder, vilket iofs redan görs på en del sällen, t.ex. Facebook.
Bara GPS:en som jag tycker kan bli ett problem om man har fotograferat ett smultronställe man inte vill dela med sig av.

ANNONS
Götaplatsens Foto