Annons

Lägga in bildbeskrivning i Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

allj

Aktiv medlem
Har sökt ett bra tag här på forumet utan resultat och instruktionsboken är givetvis borta. Rubriken avslöjar nog ämnet lite men för att utveckla så vill jag alltså lägga in en byline och annat som kan vara nyttigt i exifen.

En bild säger mer än tusen ord: http://piclair.com/data/pu3o6.jpg

Det mest intressanta vore om det gick att göra direkt i kameran, har kommit fram till att det eventuellt går om man använder EOS Utillity eller liknande program, men mer än så vet jag inte.

Jag har en 1Ds Mark II och en 1D Mark IIn.

Tusen tack på förhand!
/Alex Ljungdahl

Använder du Bridge?

Där kan man lägga in tex "Description" under "IPTC Core" (du kan expandera fälten nere t.h.). Vet inte hur det är med 1D-serien, men i en 7D kan du mata in "Author" och "Copyright Notice" i kameran. Båda dessa hamnar där.

Lightroom borde ha samma möjligheter som Bridge på det området. I Canons DPP kan man se samma värden (Ctrl-I), men jag har inte sett nåt ställe att redigera dom.

Jag har en 50D, så det är möjligt att det skiljer sig lite, men med den kan man sätta en del EXIF-data i EOS Utility, däribland Copyright. Det man dock får se upp med är att den inte varnar om man skriver in lite mer än vad som får plats, i mitt fall skrev jag in mitt telefonnummer också och det klippte den mitt itu!

ANNONS
Götaplatsens Foto