Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga samman lager

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Larsson

Aktiv medlem
Jag har ett förvånande men samtidigt otroligt irriterande problem.
Jag har en S/V .tif-bild (RGB-läge) i lager där det översta lagret är sepia.
När jag sparar om bilden till jpeg, och således även lägger samman lagren så försvinner färgen.
Det var ju inte riktigt tanken... Var går jag fel?

Det var skumt....

Testa detta:
När du är klar med bilden så ställer du dig i översta lagret. Tryck och håll inne dessa knappar:
Ctrl Alt Shift N E

Sedan väljer du flatten image...

Mvh // Martin

Jag har provat det oxå men med samma resultat. Ja nog känns det skumt alltid..

Inga blandningslägen heller, bilden består av ett bakgrundslager och ett justeringslager med sepia. (nyans/mättnad)
Så fort jag lägger samman så försvinner min fina guldsepia...grrrrr!

Håkan Larsson (Håkan Larsson) skrev:
Jag har provat det oxå men med samma resultat. Ja nog känns det skumt alltid..

Inga blandningslägen heller, bilden består av ett bakgrundslager och ett justeringslager med sepia. (nyans/mättnad)
Så fort jag lägger samman så försvinner min fina guldsepia...grrrrr!

Lägg upp PSD-filen för nedladdning, skala ärna ner den till max 3-4 Mb

// Anders

har du kollat färgprofiler, visningsläge, maskeringslager (inte för att jag vet hur dom skulle kunna orsaka nåt sånt här), jpginställningar, opacitet osv?
äsch, jag kommer inte på nåt mer.

Jag har tyvärr ingenstans att lägga upp den.

Funkade inte heller.
Ja, suck, jag har oxå provat allt jag kommer på, så jäkla irriterande.

Tittar du på bilden i 100% visningsläge?

Det kan vara så att det som ser ut att hända när du ser bilden i ex 33%, inte alls händer!
Photoshop räknar lite konstigt ibland.

Prova med 100%, då får du en visning av vad som verkligen händer med bilden.

Jag har stött på liknande problem i bilder med lagereffekter såsom blandningslägen, återgivning, m.m. Då har jag resolut markerat hela bilden, kopiera sammanslagna och begärt nytt dokument - klistra in... och så var det problemet löst...varför det blir så här har jag inte en susning om, men det funkar i alla fall att göra som jag gjorde.

ANNONS
Götaplatsens Foto