Annons

Lägga skärpa inför stor utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej!

jag har några inscannade negativ (35mm) som jag nu planerar att låta skriva ut storlekar som ungefär motsvarar A3 och A4. Hur ska man tänka när man läggar skärpa på bilderna i tex photoshop? Tidigare har jag bara använt skärpeverktyget (oskarp mask) för att lägga skärpa på bilder för internet. Då ser man ju resultatet direkt på skärmen. Att skärpa upp inför utskrift fungerar säkert annorlunda.

Alla bilder är inte optimalt skarpa från början, men fungerar ändå bra på grund av sitt innehåll (typ reportagefoto). Det är bilder både från färg- och svartvita negativ, samt dia. De ska hängas på ett cafe i Stockholm om någon vecka och alla är välkomna att komma och titta! :)

Tack på förhand för hjälpen!
hälsningar
Erik

Hej!

jag har några inscannade negativ (35mm) som jag nu planerar att låta skriva ut storlekar som ungefär motsvarar A3 och A4. Hur ska man tänka när man läggar skärpa på bilderna i tex photoshop? Tidigare har jag bara använt skärpeverktyget (oskarp mask) för att lägga skärpa på bilder för internet. Då ser man ju resultatet direkt på skärmen. Att skärpa upp inför utskrift fungerar säkert annorlunda.

Alla bilder är inte optimalt skarpa från början, men fungerar ändå bra på grund av sitt innehåll (typ reportagefoto). Det är bilder både från färg- och svartvita negativ, samt dia. De ska hängas på ett cafe i Stockholm om någon vecka och alla är välkomna att komma och titta! :)

hälsningar
Erik

http://www.kamerabild.se/polopoly_f...-lank-nedan-7.1928.html!/jensen_photoshop.pdf

Hej!

hälsningar
Erik

Tänka på att först bearbeta filerna som du vill ha dem och eventuellt effektskärpa lite för att optimera bildskärpan. När det sen gäller output-skärpan så ska du se till att filen håller den storlek och upplösning som du vill ha på printarna och sedan kan du enkelt skärpa med Oskarp mask eller Högpass.

Förslagsvis så kopierar du filen så att du har en fil med alla lager och en separat platt fil för utskriften.
Titta på bilden i 50% (eller utskriftsstorlek om du ställt in din skärms upplösning i Photoshop), kopiera ditt bakgrundslager för att ha ett eget lager att lägga skärpan på.

Vid Oskarp mask så ställer du in lagom mängd (80-300% beroende på bildens utseende), radien ska vara ca en tvåhundradel av upplösningen (om filens upplösning är 300ppi så ska radien alltså vara 1,5px) och en låg tröskel (2-6 brukar fungera bra), byt blandningsläge till Luminicens, justera opacietet.

Vid Högpassfiler så gäller samma sak men här finns bara ett reglage så det ställer du på samma sätt som radie i Oskarp mask, byt blandningsläge till Skarpt ljus, justera opacietet.

Efter att du gjort din skärpning så kan du med fördel stänga av skärpan i vissa partier för att undvika att det upplevs överskärpt. Det gör du lättast med en lagerstil. Dubbelklicka till höger om lagrets namn i lagerpaletten för att öppna fönstret Lagertil. Längst ner finner du två gråkilar under rubriken Blanda om.

Ta tag i den svarta triangeln i "Det här lagret" och dra den lite åt höger (så att det står typ 15 ovanför), håll sedan ner alt och och klicka+dra en gång till så kommer triangeln att dela på sig. Dra nu den högra delen av triangel en liten bit åt höger (så att det står typ 35 ovanför). Upprepa med den vita triangeln på "Det här lagret" och gör sedan likadant med "Underliggande lager"-regeln under.

Du har nu stängt av skärpeeffekten i skuggpartier och högdagrar. Eftersom skärpan endast ligger i mellantonerna så kan du nu kräma på lite mer utan att det upplevs överskärpt.

Hoppas du hänger med, annars får du höra av dig :)

//D

Hej, och tack båda för tipsen! Ni har ungefär samma tips för utskriftskärpa:
radien antingen 1,5 eller 3, och mängd enligt vad som ser bra ut.

Bilderna har många detaljer, och ska tydligen kallas högfrekventa!

David G, jag har en fråga. Varför betyder det där med att jag ska titta på bilden i 50%, eller utskriftsstorlek om jag har ställt in skärmens upplösning i photoshop?

/Erik

Hej, och tack båda för tipsen! Ni har ungefär samma tips för utskriftskärpa:
radien antingen 1,5 eller 3, och mängd enligt vad som ser bra ut.

Bilderna har många detaljer, och ska tydligen kallas högfrekventa!

David G, jag har en fråga. Varför betyder det där med att jag ska titta på bilden i 50%, eller utskriftsstorlek om jag har ställt in skärmens upplösning i photoshop?

/Erik

Om du använder CS4 eller senare och har aktiverat grafikkortsaccelerationen så kan du i Photoshops inställningar ställa in din skärms upplösning.
För att ta reda på upplösningen så behöver du en linjal (eller annat valfritt mätdon) och ev en miniräknare.
Mät den aktiva delen av skärmens bredd. Dela den siffran 2,54 för att omvandla cm till tum. Dela sedan din skärms pixelantal med den siffran. T ex 25,4 cm / 2,54 = 10 tum. Skärmen är inställd på 1000x700 px. 1000 / 10 = 100. Skärmens upplösning är alltså 100 ppi.

Om man gjort detta och ställt indet i Photoshop så kan man välja att visa bilden i utskrivtsstorlek. Annars är 50% visning att föredra.

//D

Om du använder CS4 eller senare och har aktiverat grafikkortsaccelerationen så kan du i Photoshops inställningar ställa in din skärms upplösning.
För att ta reda på upplösningen så behöver du en linjal (eller annat valfritt mätdon) och ev en miniräknare.
Mät den aktiva delen av skärmens bredd. Dela den siffran 2,54 för att omvandla cm till tum. Dela sedan din skärms pixelantal med den siffran. T ex 25,4 cm / 2,54 = 10 tum. Skärmen är inställd på 1000x700 px. 1000 / 10 = 100. Skärmens upplösning är alltså 100 ppi.

Om man gjort detta och ställt indet i Photoshop så kan man välja att visa bilden i utskrivtsstorlek. Annars är 50% visning att föredra.

//D

Aha, jag förstår. Nej, har ett tidigare photoshop. Då ska jag titta på bilden i 50%. Jag antar att det ger en god simulering av hur bilden blir vid 300dpi-utskrift.

Aha, jag förstår. Nej, har ett tidigare photoshop. Då ska jag titta på bilden i 50%. Jag antar att det ger en god simulering av hur bilden blir vid 300dpi-utskrift.

Vid 50% visning renderar Photoshop fortfarande bilden korrekt och mjukheten motsvarar nästan hur bilden kommer visas på pappret, så ja, det är det bästa alternativet om man har ett äldre Photoshop.

//D

ANNONS
Götaplatsens Foto