Annons

Lämplig kamera för digiscoping?

Produkter
(logga in för att koppla)

Macswede

Medlem
Jag har 2 digitalkameror, en Panasonic DMC-FZ20 och en Konika Minolta G600. Vad jag kan förstå är ingen av dem särskilt lämplig för digiscoping. Eller?

Har föjlt en del diskussioner i BirdForum och de flest där väljer antigen Canon PowerShot A95 eller Nikon CoolPix 4500. Lite gamla både 2. Men vad tycker ni? Har någon ett bättre förslag eller åtminstone några alternativ?
Graham
 

feskarn

Aktiv medlem
När det gäller bra kameror har jag också läst att Coolpixen är lämplig för digiscoping, så jag skulle nog satsa på den även om jag aldrig har provat digiscoping själv



Anders Mattsson (a_mattsson) skrev:
Vad är digiscoping?
Det är när du fotograferar genom en tubkikare.
 

Osquar

Aktiv medlem
Ett annat alternativ som har seglat upp på digiscop-himlen, är Contax U4R. Tydligen blev den rätt populär, då den visst för dagen ska vara svår att få tag på.

En detalj som avgör huruvida en kamera är lämplig eller ej för digiscoping, är linsens frontdiameter. Den bör vara mindre än tubkikarens okular. Detta för att undvika vinjettering.

Getteröns Naturcentrum (www.getteron.com) och Gunnar Olsson Foto, Sthlm (www.gofoto.se) kan ge alla svar i ämnet.

Oscar
 

F.G.

Aktiv medlem
Per Krook skrev:
Förlåt min okunskap:

Vad avgör om en kamera är lämplig för digiscoping?
-Kamerans frontlins ska vara mindre än okularet
-Inre fokusering och zoom
-Hög ISO(och bra), tuben är mörk
-Bra tub(Leica, Zeiss, Swarovski)
Övrigt
-Adapter
-Trådutlösare
-STORT minneskort, man får ta massor av bilder
för att några ska bli bra speciellt med kompakter
där det är svårt att se focus på LCD skärmen
 

Pupillen

Aktiv medlem
Per Krook skrev:
Förlåt min okunskap:

Vad avgör om en kamera är lämplig för digiscoping?
Vanliga okular avsedda för glasögonbärare har i allmänhet sina utgångspupiller placerade i fria luften 15-20 mm bakom okularets bakersta linsyta (detta är nödvändigt för att ögats ingångspupill ska kunna placeras på samma ställe som okularets utgångspupill). Om därför kameraobjektivets ingångspupill befinner sig väsentligt djupare in i objektivet än detta avstånd så tvingas man montera kameran alldeles för långt ifrån okularet med kraftig vinjettering som följd (på samma sätt som när vi håller en kikare för långt från ögat).

Det absolut viktigaste kravet som ska ställas på kameran är därför att dess ingångspupill inte ligger för långt in i objektivet. Det är naturligtvis också en stor fördel om objektivets konstruktion är sådan att detta avstånd inte ändras när man zoomar.

Tillägg: En liten frontlins som nämnts innebär i praktiken just att ingångspupillen ligger ytligt. Det är emellertid ett osäkrare mått.
 
Senast ändrad:

RonnyMalm

Medlem
Bästa Kameran för digiscop

Den bästa kameran på marknaden just nu för digiscop är lätt Sony Cybershot P200.
Här hittat du en kamera med så mycket kvalité och du får alla sköna känslor på bild!!
 

Macswede

Medlem
Anade inte att det skulle bli så många svar. Jag har fått mycket att fundera över.

Sony DSC P200 låter intressant tycker jag.
 

ozki

Aktiv medlem
Jag har iochför sig bara testat Coolpix men jag tycker att det funkar bra. Speciellt om man har lite utzoomat på coolpixen och ett zoomokular som är max utzoomat.
 

Macswede

Medlem
Tack Oscar!
Redan efter att ha kollat sajterna i några minuter, forstår jag att jag kommer att ha mycket nytta av dem i framtiden,
Graham
 

Eeros

Aktiv medlem
Hur fungerar en systemkamera för digiscoping?

Hur fungerar en systemkamera för digiscoping? Kan man då montera kamerahuset direkt på tuben (med adapter), utan okular? Njae.. hur ska man då fokusera? Men finns det okular som är så stora att man inte får vinjettering med en systemkamera? Eller kanske om man använder objektiv istället för okular? :)

Jag är totalt okunnig i området, berätta gärna mer ingående om konstruktionen och hur man får det att fungera med fokuseringen rent tekniskt med kamera på tubkikare.
 

F.G.

Aktiv medlem
Jag använder(eller snarare använde) följande adapter:
http://www.naturbokhandeln.se/artikelruta.asp?artnr=1590

http://www.naturbokhandeln.se/artikelruta.asp?artnr=1593

hängs på okularet(20-60 Swarovski) tillsammans med min gammla 350D med 60mm makro.

Jag tycker fortfarande det är kul att fota på enorma avstånd men kvaliten går aldrig att jämföra med ett riktigt teleobjektiv. Bästa bilderna blir det på 20 gångers förstoring men det går att fota även med 60 gångers utan vinjetering. Autofokus fungerar inte för fokusen på kameran fungerar som zoomobjektiv tillsammans med okularet, zoomar ca 3 gånger så max förstoring blir 60 x 3 = 180 gångers förstoring. Fokusering sker med tuben.
Har numera ytterligare en 350D och ett Canon 400mm vilket jag rekomenderar istället för digiscoping.

Digiscoping är en fantastisk möjlighet för fågelskådare med tub att fota på långa avstånd men har inte mycket med fotografering att göra. Digiscopingkvaliten är som bäst godkänd men oftast usel, bra digiscopingbilder på nätet är ofta enormt bearbetade och duger inte i full crop eftersom det är så oskarpa.
 

Eeros

Aktiv medlem
Syftet med digiscoping

Jag pratade med en vän som bongar fåglar. Han berättade att digiscopingens primära syfte inte är att ta högkvalitativa bilder, istället är syftet att dokumentera.

Det viktigaste är att få en identifierbar fågel på bild. Ofta betyder det att det ska vara så mycket fågel som möjligt på bilden, underlättar nämligen identifieringen. Därför föredrar de hellre brännvidd före optisk kvalitét.

Därmed inte sagt att högre bildmässig kvalitét skulle vara en nackdel. Inte alls, det underlättar ju identifieringen ännu mer om bilden har mycket detaljer, och en vacker bild är roligare att titta på. Men högre optisk kvalitét kostar också rejält mycket mer.
 
ANNONS