Annons

Lämplig stor kameraryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias U

Aktiv medlem
Någon här som har ett bra tips på en rymlig kameraväska som kan bära ett 600 mm objektiv (med omvänd hood förstås)!?
Mått på innerfacket som jag behöver:
Höjd 48- 54 cm
Djup: minst 19 cm
Bredd: Minst 27 cm.
Jag behöver inte ha en massa extrafack för laptop, IPAD, mobiltelefoner eller 3 par solglasögon.
Ett flertal ryggsäckar har ju ett yttre djup på ca 24 cm, men då ingår ofta vadderade datorfack på 7 cm, så dessa går bort.
Maxvikt runt 2 kg (3 kg är helt klart för mkt då jag ibland vill flyga med väskan).
Väskor som tex Lowepro Flipside 500 AW och Think Tank Streetwalker harddrive och Mindshift backlight 36L, ligger nära i måtten men alla dessa har extra datorfack med djup på 6-7 cm, vilket känns onödigt för mig. Hos vissa modeller, märken (tex F-stop, Shimoda) känns det lite osäkert exakt vad som är löstagbart i den inre utrustningen (ICU) och därför ber jag om råd. Det viktiga för mig är alltså ett stort, rymligt inre fack med minimåtten angivna ovan där jag får plats med 1-2 hus, ett 600 mm objektiv med omvänd hood, en regnponcho, en flaska vatten, några torra ostmackor och en möjlighet att fästa ett stativ på utsidan.
Tacksam för tips!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jar själv två F - stop och tre ICU i olika storlekar (dock inte för 600 mm, då jag inte har någon sådan glugg) och precis som redan nämnts kan du möblera om mellanväggarna som du vill. Är helnöjd med mina ryggsäckar, (även om dom har fack för laptop 😉).
 

Mattias U

Aktiv medlem
Tack för tips Tony & Tony. Använder ni då modellen "Ajna" (för att den ska kunna gå som handbagage på flyg)? Och har ni några mått på det inre djupet? Jag lyckas bara hitta yttermått på nätet och den ser aningen "smal" ut när man tittar på diverse videos på Youtube.
 

Krille

Aktiv medlem
Lowepro Lens Trekker 600 AW III bör rymma det du vill få i den. En rejäl ryggsäck skräddarsydd för superteleobjektiv.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har en äldre modell som heter Satori EXP och motsvarande är nog Tilopa (50 L) och har aldrig nekats handbagage). I den får jag in en ICU xlarge. Fungerade med 500/4 men med 600:at vet jag inte. Den går nog in precis på djupet? Här är måtten på ICu xlarge och länk till deras 50 Liters Tilopa (Min gamla ser nästan likadan ut:


Behövs större får man gå på deras master ICU:

Tror att det bara är shinn-modellen (80L) som passar denna.
Det bästa vore nog att prova med en icu x large och lämplig 50 eller 60 liters säck om du vill kunna ha med dig som handbagage.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har en äldre modell som heter Satori EXP
Jag också, samt en Loka UL. Om Anja saknar jag både kunskap och erfarenhet av, så där kan i vart fall inte jag hjälpa till. Om man klickar på länken till PRO ICU XL, kan man läsa under fliken packing att dom lyckats få i en 800 mm glugg i den ICU:n. Därmed torde din 600 mm rimligtvis få plats också.

Var inne på F - stop och tittade lite, och ryggsäck Tilopa skall vara kompatibel med ICU PRO XLarge. Klicka på länken recommended ICU:s så ser du hur det ser ut med den i ryggsäck Tilopa. Frågan som kvarstår är om du får med dig ostmackorna, i o f s 😉.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Skulle något flygbolag vara extra kinkig kan man ju ta icun i handen och packa ner säcken i resväskan (Om man har sett till att man har en tillräckligt stor eller inte redan fyllt den till bredden). Men hursom så bör man testa sina prylar mot en säck+insats innan man köper. Inte så kul att köpa grisen i packsäcken.
 

Mattias U

Aktiv medlem
Tackar för svar. Jag gissar också att Tilopan klarar att gå ombord på de flesta flyg. Pris för Tilopan + en ICU-enhet verkar bli en bit över 4000 kr; aningen saftigt, men kanske värt pengarna!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Edit: Ser nu att du redan har koll på den här modellen.

Jag tror att Mindshift Backlight 36 borde funka. Har själv en mindre variant och tycker den är utmärkt. Min rymmer lätt en 7D med 100-400 och rättvänt (!) motljusskydd, plus en hel del annat.
 

Martin F

Aktiv medlem
Någon här som har ett bra tips på en rymlig kameraväska som kan bära ett 600 mm objektiv (med omvänd hood förstås)!?
Mått på innerfacket som jag behöver:
Höjd 48- 54 cm
Djup: minst 19 cm
Bredd: Minst 27 cm.
Jag behöver inte ha en massa extrafack för laptop, IPAD, mobiltelefoner eller 3 par solglasögon.
Ett flertal ryggsäckar har ju ett yttre djup på ca 24 cm, men då ingår ofta vadderade datorfack på 7 cm, så dessa går bort.
Maxvikt runt 2 kg (3 kg är helt klart för mkt då jag ibland vill flyga med väskan).
Väskor som tex Lowepro Flipside 500 AW och Think Tank Streetwalker harddrive och Mindshift backlight 36L, ligger nära i måtten men alla dessa har extra datorfack med djup på 6-7 cm, vilket känns onödigt för mig. Hos vissa modeller, märken (tex F-stop, Shimoda) känns det lite osäkert exakt vad som är löstagbart i den inre utrustningen (ICU) och därför ber jag om råd. Det viktiga för mig är alltså ett stort, rymligt inre fack med minimåtten angivna ovan där jag får plats med 1-2 hus, ett 600 mm objektiv med omvänd hood, en regnponcho, en flaska vatten, några torra ostmackor och en möjlighet att fästa ett stativ på utsidan.
Tacksam för tips!
Jag har nyss köpt en Mindshift Gear Backlight 36 L. Kan återkoppla om du undrar över något speciellt. Jag upplever inte att datorfacket tar någon större plats. Där lägger jag regnställ istället.
 

eon

Aktiv medlem
Du utgår från att dit stora objektiv behöver en stor väska. Du skriver att du söker en stor väska med stort fack, men då blir väskan tung och så stor att det är tveksamt om du kan flyga med den.
Jag tycker att du ska vända på det ingångsvärdet och istället titta på så liten väska du får ner ditt tele i.

Kika på Kinesis Long Lense Case.

Jag har haft en mindre sådan till ett 200/2 på kamerahus och den var lätt och smäcker.
Man väljer sitt Long Lense Case och köper till de saker som behövs såsom ryggsele, extra ytterfickor och stativhållare. Titta på L511 tex.
 
ANNONS