Annons

Lämpligaste tillbehöret till blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en Canon 430 EX men jag tror att frågan är av allmän karaktär. Vilket är det vettigaste tillbehöret till en extern blixt för att få så bra förutsättningar som möjligt till en "bra" blixtbild?

Har kikat lite på trådarna och det första som brukas nämnas är en omnibouncer och eller en reflexskärm.

Har kikat lite på

http://www.atphototech.se/

och där finns det en del tillbehör att välja mellan.

Finns det någon allround bouncer så att man inte är låst till att slå blixten i t.ex. ett tak? Hur är det med utomhusbilderna för att lätta upp skuggorna? etc etc etc......

Ytterliggare en sak som kan vara användbar är en TTL-kabel så att du kan köra blixten bredvid kameran. Mycket bra effekter med en sån grej.

Men det första jag skulle köpa är en OmniBounce

Greven

Håller med Daniel. En OmniBounce är utan tvekan det du ska införskaffa först. Den har du användning för Jämt med blixten. Både ute och inne. Blir bra spridning med den. Den sitter alltid monterad på min blixt (även om jag sällan använder blixt själv)

Skall det vara en "klassisk" omnibounce? Såg en variant som riktar 20% av ljuset rakt fram och resten sprids upp i taket. (och hur gör jag då utomhus)

Om jag fortfarande kikar på A&T Phototech så finns det bl.a. dessa huvudgrupper.

OmniBounce
LightSpere
LumiQuest

Någon som har testat de olika ljusspridarna. Några är kanske till och med dåliga?

Inser att det säket bra att ha lite varianter till hands men det hade varit skönt att slippa bära med sig "en himla massa bra att ha saker".

Ett filter på blixten så att du får samma färgtemp på blixtljuset som omgivande belysning tycker jag är bra.
/tj

Blixträvarna får bekräfta eller dementera...

Omnibouncern gör nytta när du vinklar blixthuvudet snett framåt. Då sprids lite av ljuset mot objektet och lite i taket/väggen.

Den gör ingen nytta om man riktar blixthuvudet rakt mot objektet. Det enda som händer då är att blixten krämar på mer för att kompensera. Å andra sidan skadar den inte heller i detta fall mer än att ljuset kan bli för svagt om man befinner sig på gränsen till vad blixten klarar av.

Ska "dementera" lite då... ;)

Med omnibounce får du lite mjukare ljus också samt att du får en vidare spridning vilket kan vara bra om du fotar med vidvinkel.

Lumiquesten som du pratar om heter 20-80 tror jag och funkar bara om du har ett tak att slå blixten mot. Då går 80% till taket och 20% rakt på motivet. Funkar helt ok. Själv kör jag deras paketlösning med bl a en softbox som man sätter rakt på blixten http://www.lumiquest.com/lq931.htm
Den lösnigen funkar bra i vissa fall tycker jag (t ex porträtt) men den stjäl en del ljus.

Lumiquest har en liten "SoftBox" också, vilken du kan fästa på blixten istället för omnibouncern.

Denna SoftBox ersätter inte omnibouncern i kameraväskan, istället är de ett bra komplement till varandra, så jag har båda. Omnibouncern sitter nästan jämnt på blixten, SoftBoxen sätter jag på blixten endast vid mera krävande situationer, som porträtt med blixt utomhus.

EX430 har vidvinkelskiva att fälla ner. Jag ser mycket liten användning av en omnibounce och speciellt då ute, där användningsområdet är minmimalt. Vet inte om även EX430 har sk catchlight-skiva, såsom EX580. En liten vit papp/plastskiva som relekterar en del av ljuset framåt för att få glimt i ögonen. Omnibounce är väl en sån sak som alla ska ha, det finns ju gott om sådana saker. Jag har ingen längre, för jag tycker inte den tillförde något..

Det där med hårt blixtljus är ju bara en kompenseringsfråga. Jag tror att många (med mig) inte använder och lär sig alla de inställningar som faktiskt är möjliga för att blixtljuset skall bli riktigtriktigt bra. En som däremot är grymt bra på blixtfoto är Magnus Fröderberg.

Nedan.. Blixt kompenserad -1/3 steg, bouncad upp i tak med catchlight-skiva (EX580)

Bilagor

• _i9y1217-400.jpg
    _i9y1217-400.jpg
    38.7 KB · Visningar: 503
Jeppe skrev:
Omnibounce är väl en sån sak som alla ska ha, det finns ju gott om sådana saker. Jag har ingen längre, för jag tycker inte den tillförde något..

Det där med hårt blixtljus är ju bara en kompenseringsfråga.

Mja.. jag använder alltid omnibouncern inomhus vid kortare avstånd (under 4-5 meter). Jag tycker mina blixtbilder blir mycket bättre då och det förenklar blixtfotograferingen enormt för mig. Bättre ljus, helt enkelt. Ännu bättre ljus, inte så enkelt, då får man mixtra med blixtinställningarna.

Jag har precis nyss beställt en mojäng som flyttar avtrycket till handtaget på Metz-45:an. Om man som jag har manuellt fokuserade gluggar blir det ett evigt flyttande av högern mellan fokusringen och avtrycket, så det verkade vettigt.

Lite OT

Jeppe skrev:
Det där med hårt blixtljus är ju bara en kompenseringsfråga. Jag tror att många (med mig) inte använder och lär sig alla de inställningar som faktiskt är möjliga för att blixtljuset skall bli riktigtriktigt bra. En som däremot är grymt bra på blixtfoto är Magnus Fröderberg.

Håller med! Kan vi inte övertyga Magnus att han ska hålla en kurs i "Blixtfotografering med en eller flera småblixtar" eller nåt sånt? :)

Jeppe skrev:
Vet inte om även EX430 har sk catchlight-skiva, såsom EX580. En liten vit papp/plastskiva som relekterar en del av ljuset framåt för att få glimt i ögonen.

Tack Jesper, jag testade med att fälla ner vidvinkelskivan och riktade blixten nästan rakt upp på min Sigma 500DG Super, och visst, jag fick dit den där glimten i ögat på personerna! Nu ska jag bara förfina tekniken. Och omnibouncern blev plötsligt inte så viktig för mig längre. :)

Appropå kompensationen. Jag märkte att bäst resultat får jag när jag kompenserar blixtljuset ca -1 steg. Detta gör jag via blixtkompenseringen på min 20D. Men det ska ju kunna göras direkt på Sigmablixten också, har det någon betydelse var jag kompenserar, i blixten eller från kameran?

P.S. Det här är första bilden med nya optiken 70-200/2.8L IS.

Bilagor

• anskujahenkka1.jpg
    anskujahenkka1.jpg
    54.4 KB · Visningar: 333
Gaffa?
Det är ett orginaltillbehör, 45-26, finns att beskåda på Metz hemsida. Tyvärr strular det lite, när min fotohandlare skulle beställa så säger generalagenten: Nä, det har vi inte! och bryr sig föga. Fortsättning följer.

Senast ändrad:
ANNONS