Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lämpligt objektiv för 400D på Kolmården?

Produkter
(logga in för att koppla)

janitimoskainen

Ny medlem
Jag ska till Kolmården på en 2-dagars tur under semestern med familjen, och har idag en 400D med dessa objektiv:

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6
Canon EF 50/1,8 II
Canon EF 70-200/4L

Jag har inte varit på Kolmården sedan barnsben och kommer därmed inte ihåg någonting nämnvärt av den vistelsen - speciellt inte från "fotografens perspektiv".
Så, min fråga är vilket objektiv som är lämpligt för en Kolmården-trip - antingen av de jag har, eller ett helt annat objektiv.
Köp av ett ytterligare objektiv kanske är lösningen...?

All information/hjälp uppskattas!

Senast ändrad:
Det beror väl på vad det är du vill plåta. Människor eller djur? Eller något helt annat? När jag varit där har jag haft användning av allt tänkbart mellan 17 och 400 mm.

Ska själv till Kolmården snart med familjen och är lite tudelad.

Suget efter långt tele, för att komma nära djuren är stort. Men när man sen efteråt väljer bilder att sätta in i albumet. Är det en närbild på en gorilla, eller en bild när vår 5-åring matar giraffen med gräs jag helst vill ha i albumet?

Får jag välja, vill jag ha båda (läs: ta med både 18-55 och 70-200), men måste jag välja och bara ha ett av dom två i familjealbumet, så har jag hellre vår son matandes en giraff än en närbild på enbart ett djur (läs: om jag bara skulle ta med ett objektiv, skulle jag ta 18-55:an).

Håller med dig fullständigt, Staffan. Skulle välja bilden med 5-åringen varje gång, även om det inte var min unge. Men det finns väl inget som hindrar att man har med sig fler än ett objektiv?

Är inne på samma linje som Staffan. Tror du kommer att ha 18-55:an 90% av tiden men hänger på 70-200:an vid nåt enstaka tillfälle för en närbild på nåt djur.

oavsett bilderna på femåringen så är det ju klart att du vill ha ett långt tele med till en djurpark, vore tokigt om du inte tog med telezoomen.

tja. såååå kul att du frågar. råkar ha varit på kolmården för ca 2 veckor sedan. med mig hade jag min 450d samt ett 70-200 4L. Det blev finfina bilder. La upp en av dem i mitt galleri http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1760647.htm var så god att beskåda. O om du tar med frugan så kan hon säkert hålla i barnet medan du backar ett par meter för att få med både honom och giraffen :)

Tack för alla svaren så här långt - det uppskattas.

Min kameraväska kommer med största sannolikhet att hänga med, så objektivbyten under vistelsen får jag kanske räkna med.
Men en fundering jag har, som förvisso nästan känns som att "gå över vattnet efter ån", är att använda ett allround-objektiv typ Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS eller Tamron 28-300/3,5-6,3 VC, så slipper man byta objektiv. Avsaknaden av bildstabilisator på mitt 70-200/4L gör ju sitt också, men bilderna med detta objektiv blir riktigt jäla bra... ;)

Just det, jag kom på att det även blir en heldagstur till Eskilstuna Parken Zoo med sambon och båda barnen under semestern, men det är ju i princip samma tema...

Om du har vant dig vid bildkvalieten hos 70-200/4L tror jag inte du kommer uppskatta superzoomarna (18-200 etc.), de presterar dessutom sämst på sina längsta brännvidder.

Avsaknaden av bildstabilisering kan jag förstå (har själv en ostabiliserad 70-200/4L), men tänk på att du oftast behöver ha en tillräckligt kort slutartid av andra skäl (rörelser i motivet). Sett ur det perspektivet är bildstabilisering kanske inte nödvändigt, även om stabiliserad sökarbild är klart behändigt.

Håller med dig fullständigt, Staffan. Skulle välja bilden med 5-åringen varje gång, även om det inte var min unge. Men det finns väl inget som hindrar att man har med sig fler än ett objektiv?

Finns väl inget som hindrar att du tar den bilden med 70-200.

Jag skulle ta 70-200 för då har jag val att göra båda dessa typer av bilder. Väljer du något annat tar du bort möjligheten till närheten med djuren och det är ju synd! Fast detta förutsätter ju att du bara vill ha ett objektiv med dig så klart. :O)

Har precis varit på Kolmården på ett tvådagars besök.
På min 40D hade jag 17-55/2.8 IS USM och det fungerade bra tycker jag. Vi har en tre-åring som man gärna vill få med på bild.
Mitt 70-200/4 använde jag inte alls.

Ibland tyckte jag dock att 17-55 är för kort, känner att man behöver ett "semester-objektiv" för ändamålet. t.ex EF-S 18-200 IS som jag numera funderar på att köpa.

Kontentan är alltså att kör med 18-55 iaf första dagen. Du har ju chansen att revanschera Dig andra dagen genom att byta objektiv då.

Att bära på båda skulle jag undvika, då det blir långa promenader i kuperad terräng.

Lycka till!

/L

Om du har vant dig vid bildkvalit
eten hos 70-200/4L tror jag inte du kommer uppskatta superzoomarna (18-200 etc.), de presterar dessutom sämst på sina längsta brännvidder.

Avsaknaden av bildstabilisering kan jag förstå (har själv en ostabiliserad 70-200/4L), men tänk på att du oftast behöver ha en tillräckligt kort slutartid av andra skäl (rörelser i motivet). Sett ur det perspektivet är bildstabilisering kanske inte nödvändigt, även om stabiliserad sökarbild är klart behändigt.

Nja, det där stämde inte riktigt vad gäller Canons 18-200 som faktiskt är ganska bra på längsta brännvidden. I övrigt håller jag med, även om superzoomarna har sina poänger. Jag har både 18-200 och 70-200/4IS och även om telezoomen är överlägsen så är ändå superzoomen rätt val ibland, t ex i en dammig djurpark.

Tack för alla svaren så här långt - det uppskattas.
.....
Just det, jag kom på att det även blir en heldagstur till Eskilstuna Parken Zoo med sambon och båda barnen under semestern, men det är ju i princip samma tema...

haha, ska också ta Eskilstuna efter Kolmården. Vi kanske syns i nån av parkerna...

Håller annars med om att båda objektiven helst ska med. Håkan har dock en stor poäng i objektivbyte i en dammig park. Så få byten är nog att föredra.

Har själv 200mm som max brännvidd på FF (motsvarar 125mm på 400D) så känns lite klent, men har ingen lust att köpa nytt objektiv bara för sommarens djurparksbesök. Massakerade därför igår min gamla 2x konverter med Canon FD fattning och monterade in i en EOS-konverter. Verkar blir riktigt skarpa bilder om man bländar ner till bländare 8 (får dra upp till ISO800 vid soligt väder för att få tillräckligt korta tider).

ANNONS
Götaplatsens Foto