Annons

Lätt panik - förstört CF-läsaren på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma sak hände mig med en eos 1ds. Lämnade in kameran till intervision, tror det gick på 1500 att byta hela läsaren.
-d

Kanske en sån här pincett?
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#item=80-675-82;
Meckigt att handla på Elfa, men hitta inget bra på Classe eller Kjell.

Kan vara en sån som skulle kunna passa, svårt att se på bilden. Annars tror jag att en vanlig järnhandel skulle kunna ha det, eller ett välsorterat apotek, eller vart nu frimärkssamlare köper sina saker eller varför inte en hobbyaffär typ wentzels hobby på regeringsgatan i sthlm.

När pinnen är tillbakaböjd är den svagare i böjen. Det kan finnas en viss risk att pinnen går av och fastnar i kortet. Det kan vara smart att sätta i och ur det billigaste kortet du har några gånger efter reparationen.
Konstigt förresten att det ska vara så dyrt att fixa. Är plinten lödd? Möjligen att den sitter otillgängligt i kameran, annars lär det i princip vara en standarddetalj som finns på Elfa eller Farnells.

När pinnen är tillbakaböjd är den svagare i böjen. Det kan finnas en viss risk att pinnen går av och fastnar i kortet. Det kan vara smart att sätta i och ur det billigaste kortet du har några gånger efter reparationen.
Konstigt förresten att det ska vara så dyrt att fixa. Är plinten lödd? Möjligen att den sitter otillgängligt i kameran, annars lär det i princip vara en standarddetalj som finns på Elfa eller Farnells.

Håller helt klart med. Om nu pinnen fastnar i kortet är det bara att köra en ytterst liten mängd superlim på en knappnål och dra ut pinnen när limmet torkat.

Spänningsmatningen till blixten går förstås inte till kortläsaren. Gjorde den det hade det inte funnits några kort kvar att läsa.
ESD är däremot ett mycket troligare problem, och det löser man inte genom att ta ut batteriet.

Jag tycker 7D har en rätt flimsig styrning till CF-kortet. Ganska mycket spel i min sån. Passar man sig inte kommer kortet inte rakt in i kontaktdonet.

Jag förstår det hur lätt som helst. Min gamla D100 drabbades av samma fel. Visserligen efter att jag har tagit ur och satt i korten 1000-tals gånger. Då det finns sprängskisser till denna relik på nätet och jag inte är helt obevandrad med finmekanik så började jag skruva alldeles själv.

För att göra historien kort så måste Nikon ha börjat hela monteringen av kameran med just CF läsaren. Jag kom aldrig fram till fästskruvarna och gav upp. Det låg hundratals skruvar, delar och annat bråte på bordet när jag gav upp.

Tog en instrumentmejsel och böjde tillbaka stiftet istället. Funkade galant men jag vågar inte ta ut och sätta tillbaka kortet längre så jag stoppade i ett äldre "lagom" stort kort och limmade igen det hela med smältlim. Kameran används idag enbart som backup till backupkameran eller av min dotter så ett 2GB kort räcker mer än väl och det funkar tillräckligt bra med att ladda över bilderna med kaber över USB1. Limmet för att det är så enkelt att på rutin slita upp luckan och plocka ut kortet. Det sitter liksom i ryggmärgen. Jag limmade dessutom på ett sätt så att kameran går att återställa

ANNONS
Götaplatsens Foto