Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt stativ+huvud för vandring

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett nytt stativ till mina fjällvandringar eftersom det Manfrotto 190 ProB + 488 RC4 jag annars använder känns för tungt. Jag har dock ingen lust att lägga 5-10K på ett riktigt kolfiberstativ.

Har sneglat lite på
Berlebach 50032; 0,8 kg (inkl huvud) för 1995:- (macrostativ som kanske kan duga?)
Digipod 2841P; 1,45 kg (inkl huvud) för 795:- (Prisvärt lågbudgetalternativ?)
Nåt Induro kanske? (Lite mer seriöst?)

Någon som har erfarenhet av dessa, eller tips på andra lätta stativ/huvud-kombinationer som är någorlunda stabila och prisvärda? Ett alternativ är förstås att använda den kula jag redan har på ett lättare stativ. Kanske med ett maxpris på 3000kr.
Till fjälls använder en D300 med vidvinkel- och normalzoom. Telet (Tamron 200-500) följer med oxå, men jag räknar inte med ett fullstabilt stativ till det. (Det ska inte heller vara ett enbensstativ - det har jag redan iom gänga på vandringsstaven)

Per
 
Jag använder ett Velbon Ultra Maxi Mini.. Om man bortser från namnet så är jag nöjd

:)

Ja, med det namnet förväntar man sig nästan att få vingar och överlägsen uppsugningsförmåga på köpet!

Tack för tipset. Ultrakompakt och 5 bensektioner blir nog lite onödigt instabilt för mig, har inga problem med att det är relativt långt ihopfällt, det är mer vikten som avgör. Men jag såg nu att Velbon har några andra spännande alternativ också!

Per
 
Jag har ett velbon sherpa pro 535. Det är billigt, lätt och hyfsat stabilt. Stativhuvudet i magnesium som följde med är dock ingen höjdare att använda. Men prioriterar man låg vikt och lågt pris duger det.
 
Har en Velbon Ultra Lux i L

Snabbfakta
---------
Pris: 1100 kr
Ihopfällt: 39 cm
Minimihöjd: 19 cm
Maxhöjd: 161 cm
Maxvikt: 2,5 kg
Vikt: 1,3 kg
Huvud: Panorama.

Jag hade vilja byta ut huvudet mot en kulled. Får bli när jag har pengar.
När jag inte fällt ut sista delen av huvudet så kan man lugnt belasta den med mer. funkat för mig iaf.
Jag är super nöjd med den eftersom jag inte har 10 kg objektiv.

/Stefan
 
Jag har ett velbon sherpa pro 535. Det är billigt, lätt och hyfsat stabilt. Stativhuvudet i magnesium som följde med är dock ingen höjdare att använda. Men prioriterar man låg vikt och lågt pris duger det.

Är det samma huvud ("QHD61Q") som i länken Bladegunnar tipsade om som du har?

Kanske är ett sånt stativ jag ska köpa till min gamla kula i så fall.

Per
 
Har inte handlat mer än lite smågrejjer hos dem, gick fint. Finns en massa butiker på prisjakt.se som har samma stativkombination mellan 2300-2500kr.

Du ska nog tänka på att det skiljer 500g mellan velbon QHD-61Q och din manfrotto 488 också.

Köpte själv och parade ihop en velbon cf-645 och den något större kulleden QHD-71Q
 
Latjo att det kostar 250 spänn mer om man inte[/] vill ha kulleden med.. Tyvärr känns de väl inte som världens mest seriösa leverantör, nån som handlat från Clickok.se?


Det är en sån kulled jag har också. (QHD-61Q). Tror velbon hade en kampanj där dom skickade med denna kulled i våras, så clickok kanske har några ex kvar från kampanjen? Köpte mitt på ScandinavianPhotos:s butik i sthlm. Kom inte ihåg vad den kostade exakt men 2300 eller 2800 var det.
Hur som helst så är stativet mkt bra men kulleden ingen höjdare.
 
OK, tack för tipsen! Hittade ett test som tillsammans med flera nöjda användare talar för Sherpa Pro-stativet. Får väl bli en sån kombo då; om sen skallen känns för vek som ett lättviktsalternativ så får jag väl gräva ner den bakom hönshuset.

Per
 
om sen skallen känns för vek som ett lättviktsalternativ så får jag väl gräva ner den bakom hönshuset.

Per
Skallen duger absolut för fjällvandring och liknande. Jag tror att det är ett mkt bra köp!
Det som inte är "premium" med kulleden är att den sätter sig några millimeter efter att man fixerat, och att man inte kan panorera om utan att släppa/dra åt leden. Skall man ha något bättre måste man nog gå upp åtminstone 500g, vilket är tveksamt på vandring.
 
Kolfiber är sexigt, jag kan inte låta bli att bli sugen. Stativ är ju forever, eller hur brukar ni övertala er själva?
 
Ett tips är att kolla på beg-marknaden!

Jag hittade ett i princip oanvänt Benro i kolfiber för knappt halva priset här på fotosidan :)
 
Samma här, fick hem mitt idag. Känns riktigt bra.
Men snabbplattan är lite för stor, den täcker batteriluckan. Kör sällan med batterigrepp.
 
Vad gjorde att ni valde bort Manfrotto 190CX PRO3 eller PRO4?
Priset?

Just det. Eftersom jag gillar det stativ och den kulled jag redan har till vardags så var jag ute efter en lättare kombination som jag kunde köpa med någorlunda samvete fastän jag kanske bara komemr att använda det några veckor per år. Fast känns det funkis kanske jag börjar använda stativet tillsammans med min gamla MF-488RC4-kula till vardags oxå, för se.

Per
 
OK! Ni får gärna rapportera hur ni upplever att ett sådant här stativ fungerar för markoarbete. Den har mittpelare förstår jag, så hur långt ner kommer man?
 
Ett sånt fick det bli - har packat upp det nu och det känns riktigt lovande! Både stativ och huvud känns helt klart dugliga, 1515 gram totalt med stativ, kort mittpelare, huvud och snabbplattta känns bra, 2300 kr likaså.


Tack för tipset!


Per

Kul att kunna hjälpa till. Kan inte svara för cf-535 men mitt cf-645 tycker jag fungerar mycket bra till makro. Det är lätt att dela mittpelaren och komma ner nära marken.
 
ANNONS