Annons

Låga stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett inte alltför dyrt stativ. Jag vill helst ha ett som jag kan ha kameran nära marken med. Flera stativ jag tittat på har knappar eller vred som gör att man sedan kan ställa ut benen i väldigt stor vinkel. Då skulle man ju kunna få stativet att bli väldigt lågt. Men om man ställer ut benen i maximal vinkel och försöker ställa ner stativet på marken så är ju mittpelaren ivägen. Hur löser man detta? Finns det någon funktion på dessa stativ så att man kan ta bort mittpelaren? Om man höjer denna för att kunna ställa ner stativet på marken så är ju kameran högt uppe igen...

Hoppas jag inte varit alltför otydlig och att det är någon vänlig bättre vetande själ som kan upplysa mig om hur det fungerar =)

Du kan köpa ett stativ där du helt sonika kan vända på mittpinnen och fästa kameran under stativet!

Du kan köpa ett sk bordsstativ, mkt kort kanske en höjd av 1 dm, lägre än så borde du inte behöva fotografera.

Nackdelen med vändbara mittpelare är just att de vänds upp och ner. Plåta blommor i grodpespektiv med en vänd mittpelare (=kameran upp-och-ned) är ingen hit imho.

Hos Photax hittar Du några lösningar, ingen av dem snorbillig dock, Benbo 1, Benbo 2, Benbo Trekker och Berlebach 50031. Den sistnämnda tar Dig ner till 6 cm över backen med rättvänd kamera.

På sajten finns två .pdf-dokument att ladda ner (=enklare än att navigera deras ngt röriga sajt); "Katalog 2005-06", respektive "Prislista 2005-09-20".

Ett annat alternativ, avsevärt mycket billigare, är att skaffa en bit armeringsjärn, kapa det, svetsa det till ett kors, eller T, vässa ena änden och sätta fast en stativskruv i den andra. Fungerar UA i mjuk jord och sand.

Senast ändrad:
Det finns också stativ där man kan ta av mittpelaren. Det kan jag både på mitt Manfrotto och mitt Feisol. Sen kommer man riktigt lågt ner om man vill. En annan lösning om man vill ända ner i marknivå är att lägga kameran på t ex en rispåse på marken.

Jag tycker det mest flexibla för marknära fotografering är en klämma med stativgänga som man klämmer fast på stativbenet. Vändbara pelare och spagatstativ i all ära, men de är knepiga att placera när terrängen är ojämn och motivet kanske finns vid ett hinder.

Typ en sån här plus adapter för stativhuvudet, om man vill ha en färdig lösning. Men det blir mycket mindre skrymmande om man gör en egen klämma anpassad för stativbenets diameter.

Hej!
Jag har haft samma problem själv. Jag har ett Manfrotto Stativ 055CLB med en lång mittpelare. För att kunna "gå ned i spagat" har jag köpt till en kort mittpelare, finns som tillbehör. Fungerar utmärkt. Dock tycker jag tipset om en klämma på stativbenet verkar värt att prova då jag ibland får problem i besvärlig teräng med "spagat"

ANNONS
Götaplatsens Foto