Annons

Lågbudget vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Sysslar främst med natur och fågelfoto och använder därför främst långa telen.
Känner dock att jag skulle vilja ha en vidvinkelzoom att använda vid vardagsfotofrafering och på resor.
Efterssom detta objektiv inte är något jag kommer att använda speciellt mycket eller ofta så är jag inte beredd att lägga massor av pengar på detta, utan jag vill använda mina pengar till objektiv/tillbehör som jag har mer nytta av.
Under dessa förutsättningar, kan Ni ge mig förslag på billiga vidvinkelzoomar med hyfsad kvalitet?
Så mycket vidvinkel som möjligt är vad jag är ute efter, hur stort brännviddsomfång objektivet har är av mindre betydelse då jag har brännvidden från 56 - 128 mm och 420 - 672 mm täckt. (inkl. 1,6x brännviddförlängning som min 350D ger).

Existerar det överhuvudtaget några hyfsade vidvinkelzoomar till bra pris?
Canon, Tokina, Sigma, Tamron eller annat spelar ingen roll.

Tokinas 19-35 är jäkligt fin för pengarna, rent optiskt. Tror verkligen inte du får en bättre vidvinkelzoom för de pengarna iaf. Och 19mm är ju iaf klart vidvinkel, även om långt från extrem sådan på en APS-C sensor kamera. Jämfört med dina 56mm kommer du iaf uppleva det som tydlig vidvinkel, kan jag lova.

Hade en tokina 19-35 till canon dslr under en period. Beg 1000:- prisvärd anser jag. Kostar ny en bit över 2000 tror jag.
Stefan

Tack så mycket för det tipset!!
Verkar vara en bra glugg för det priset, och den ligger i den prisklassen som jag kan tänka mig för ett objektiv som jag antagligen inte kommer att använda speciellt mycken, men som ändå behövs ibland!

Tack!

Fler tips tas så klart tacksamt emot!

Jag rekommenderar Canon EF 24/2.8, kostar ca 4500 kr. Jag har det som min allroundobjektiv för snapshots. Mycket bra skärpa, fullt godkänd distortion. Lider lite av abberration vid motljus och liknande svåra situationer. Dock inget som stör normalt och definitivt inte mer än andra liknande objektiv.

Enligt FOTO till och med skarpare än "storebror" Canon EF 24/1.4L, som kostar över 13 000kr. Enligt tidningen FOTO är EF 24/2.8 det skarpaste 24mm vidvinkelobjektiv de _någonsin_ testat, fastän de testat de allra flesta märkena, inbegripet Leica o dyl snobbobjektiv.

Här ett exempel på mina bilder där du kan se vilken bildvinkel du får med 1.6x FOV (bilden tagen med 20D). Förstora bilden gärna, så ser du hur bra den tecknat tygmönster på mörka tyger.

Cosina AF 19-35 3,5-4,5 för Canon EOS

Någon som hört talas om detta objektiv och kan säga något om det?

Helst skulle jag så klart ha ett kvalitetsobjektiv, gärna ett "L", men jag vill inte lägga pengarna på ett sådant objektiv, jag spar dem och lägger dem på ett objektiv som jag är i större behov av. Därför är EF 24/2,8 inget allternativ för mig, tyvär.

Hej.
Jag har haft ett sådant som jag var mycket nöjd med. Det som jag inte gillade var den något plastiga kvalitén samt den roterande frontlinsen. Jag sålde mit för 1000 SEK och det var i mycket fint skick. Jag bytte till digitalt och ville ha mer vidvinkel och köpte Sigma 15-30.
Cosinan är ett bra lågbudgetalternativ.
Mvh
Benny

Du kan sluta leta för du kommer inte hitta något bättre än Tokinas 19-35 för dom pengarna.

Tokinan jemförs med gluggar som är dubbelt så dyra, kvalitets intrycket är också väldigt bra, känns riktigt bra mekaniskt.

Zoso skrev:
Du kan sluta leta för du kommer inte hitta något bättre än Tokinas 19-35 för dom pengarna.

Tokinan jemförs med gluggar som är dubbelt så dyra, kvalitets intrycket är också väldigt bra, känns riktigt bra mekaniskt.

Det var ord och inga visor!
Det tackar jag för!! Får se om jag lyckas få tag på en begagnad... har lagt ut en anons här på fotosidan.
Tack för hjälpen!

Nerevarine skrev:
Tokinas 19-35 är jäkligt fin för pengarna, rent optiskt. Tror verkligen inte du får en bättre vidvinkelzoom för de pengarna iaf. Och 19mm är ju iaf klart vidvinkel, även om långt från extrem sådan på en APS-C sensor kamera. Jämfört med dina 56mm kommer du iaf uppleva det som tydlig vidvinkel, kan jag lova.

Nja....köpte en sån tillsammans med min D70 mars -04, den gick inte att få skarpa bilder med. Bytte den mot en Tamron 28-75!

Verkar vara varierande kvalite på individerna!

--J--

Zoso skrev:
Ett tips, sök på bilder tagna med gluggen här på fotosidan så får du se vad den går för.

Jo, jag har kollat runt en hel del här på fotosidan och sett massor av bra bilder tagna med både Cosina 19-35 och Tokina 19-35.
För det priset tycker jag att båda dessa objektiv ser ut att producera helt okej bilder!
Båda är tydligen topptestade i FOTO.

Hur dålig är egentligen EF-S 18-55/3,5-5,6 (kit-optiken)?

Om man som jag fotograferar främst med L-optik, och är van vid den bildkvaliten som denna glugg ger, är det då helt omöjligt att bli nöjd med bilder från 18-55?

Jag kommer mest att använda optiken vid 18 mm.
Är det överhuvudtaget värt att lägga 300-400 spänn på ett exemplar? Även om jag inte kommer att använda den mycket så vill jag ju så klart ha ett bra resultat de gånger jag använder den!

Jobbar fortfarande på at hitta en beg Cosina 19-35 eller ännu hellre en Tamron 19-35.
Men det verkar inte vara det lättaste...

Nerevarine skrev:

enligt cyberphoto är den i klass med bundleoptiken till canon... det man vann enligt säljaren var byggkvalitet.

Fick tag på en mycket fin begagnad Cosina 19-35/3,4-4,5. till en mycket billig penning.
Har inte testat så mycket än, men jag måste säga att jag är positivt överraskad av byggkvaliteten, trodde att gluggen i princip skulle vara en sladdrig plastbit, men jag tycker den känns helt okej. Jag är övertygad om att detta är en glugg som duger bra till det jag skall använda den till.
De stora pengarna sparar jag till objektiv som jag är i större behov av.

ANNONS