Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lågbudgetkalibrering av Dell U3011

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Egentligen skulle trådrubriken kunna räcka, men okej.

Jag har en Dell U3011-skärm. Jag funderar på att skaffa en kalibrator till den.
Jag är inte proffsfotograf, så behovet är egentligen inte jättestort. Klart mer nice to have än need to have. Det betyder att min budget är begränsad.
Vad som också är begränsat är mitt kunnande på området. Jag är inte obildbar, men i närtid har jag helt enkelt inte tid att lära mig allt om färgåtergivning. Så det vill till att en kalibrator är enkel att använda och ger ett bra resultat utan att jag behöver tala om för den precis vad den ska göra.

Finns den kalibratorn?
En äldre tråd menar att x-rite i1 Display Pro är det enda rimliga valet till en närbesläktad skärm. Gäller det även för denna skärm, och än i dag?

Jag använder Spyder 4 Pro för att kalibrera mina Dell skärmar. Tycker den är enkel att använda och fungerar bra. Kostar ca. 1 300 kr.

Trettonhundra kr räknas som överkomligt i sammanhanget.
Om det går att sammanfatta, vad måste jag kunna för att använda en sådan? Jag vet exempelvis nästan ingenting om gamma.

När man väl installerat programvaran och anslutit färgsensorn till en USB-port, är själva kalibreringen en automatisk process. Man bara följer instruktionerna på skärmen. Man bör även veta hur man ställer in ljushet och färgtemperatur via skärmens meny. Väldigt enkelt. Om jag klarar det kan vem som helst göra det. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto