Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lågkontrastfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

diapixel

Medlem
Hej! Finns det någon som kan ge förslag på en bra
lågkontrastfilm (negfilm).Jag tänkte börja använda min Bowens Illumitran Diaduplikator.Men jag har inte någon kontrastkontroll enhet till denna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Porträttfilmerna T ex Kodak Portra 160 NC har lägre kontrast än vanliga filmer. NC-varianten är dessutom neutral i färgtonen.
 

diapixel

Medlem
Tackar tackar.....

Tack för förslaget.Jag hade aldrig någon tanke på portra 160NC.Jag har alltid portra 160NC och VC
hemma.
 

Wijnand

Ny medlem
Hej Magnus, lite förunderligt kanske men googlade på bowens illumitran 3s i samband med fotosidan och sedan dök din frågeställning upp. Undrade om du har din illumitran 3s kvar och om du kan tänka dig att sälja den till mig? Vänliga hälsningar, Wijnand Vlugt
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Dum fråga men varför vill man ha en lågkontrastfilm är det för att man ska kunna jobba med den mer i photoshop, lite som log för video?
 
ANNONS