Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lång bildbehandlingstid för D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Hansson

Avslutat medlemskap
Jag skall om någon månad köpa en Nikon D70 som jag länge sparat till.

Jag fick låna en D70 av en kollega för att ge mig ut att fota lite kvällstid. När jag använde nattläget på ratten så tog det 3-4 sekunder ,efter att kameran tagit bilden, tills det att bilden fanns på minneskortet.

Det var inte slutartiden för det hördes tydligt när det "klickade" i kameran (jag är ingen expert, det kanske märks...).

Minneskortet var ett CF Sandisk (inte Ultra eller något utan ett standard) 512 mb.

Någon som vet vad kameran gör? Bearbetar den bilden så länge? När jag tog i automatikläget så fördes bilden över direkt till minneskortet, utan någon märkbar fördröjning.

Jag skall också tillägga att objektivet var ett Sigma 18-55

När brusreducering är påslaget så gör kameran som så att när en bild tagits så tas ytterligare en bild, med samma slutartid. Denn bild tas dock rätt in i den stängda sökaren, dvs in i 100% mörker. Denna nya bild används sedan för att extrahera brus och andra fulheter ur den första, riktiga bilden.

Med en slutartid på tex 5 minuter så tar det 5 minuter till innan bilden blir färdig. Vill man att kameran skall vara toppsnabb så får man slå av brusreduceringen.

//

Jag skall köpa en D70 inom några dagar. Tiden för kameran att spara bilden till minneskortet är väl annars snabbt eller?
Nu har jag bara en HP photosmart 735 kompaktkamera och den tar evigheter att spara en bild.

Japp, den är grymt snabb. Jag lånade bara kameran ett par timmar, men de bilderna jag tog i auto-läge bara smällde till så var de på minneskortet. Precis som en filmkamera. Då var minneskortet ett vanligt compact flash, inget ultra 2 eller så som tydligen skall vara snabbare.

Nikon D 70

Hej! Har en Nikon D 70 som jag köpte i somras! Kameran är lika snabb som en analog dito, har en gammal F 601 och märker ingen skillnad. D 70 har det mesta som man behöver och lite till. Har en kompis som har en motsvarande canon och skillnaden när det gäller bilder är nog ingen alls. Det som borde styra ditt val är mera systemet runt om, tillbehör och dylikt. Skälv hade jag en del nikonprylar, så det var bara att fortsätta. Om priset inte styr dig så titta på nya Nikon D2x. Bättre 35 mm slr digitalkamera än denna går nog inte att få, men tyvärr är den dyyr.

ANNONS
Götaplatsens Foto