Annons

Lång exponering med Nikon MC-36

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Hoppas det finns någon ägare av Nikons trådutlösare MC-36 här, som kan hjälpa mig.

Hur jag än bär mig åt så lyckas jag inte få kameran att exponera med den tid jag ställer in på MC-36:an. Om jag tex ställer in tiden på 8sek, så lik förbannat blir exp.tiden den som kameran räknat fram. Kör på läget A (slutar.prio.)

Vad gör jag för fel ??

Gården skrev:
Vad gör jag för fel ??
Jag vet inte vad MC-36 är eller hur den funkar, men rimligtvis måste du väl ställa rätt tid på kameran? Om det nu är en trådutlösare med inställbar tid så ska den antagligen bara användas i läge "bulb", det vill säga för tider över 30 sekunder. Så långa tider kan man nämligen inte ställa in på själva kameran.

För övrigt tycker jag att M-läge är smidigast vid långa slutartider eftersom man slipper att kameran säger "lo" istället för att tala om vilken tid det blir.

Re: Re: Lång exponering med Nikon MC-36

Makten skrev:
Jag vet inte vad MC-36 är eller hur den funkar, men rimligtvis måste du väl ställa rätt tid på kameran? Om det nu är en trådutlösare med inställbar tid så ska den antagligen bara användas i läge "bulb", det vill säga för tider över 30 sekunder. Så långa tider kan man nämligen inte ställa in på själva kameran.

För övrigt tycker jag att M-läge är smidigast vid långa slutartider eftersom man slipper att kameran säger "lo" istället för att tala om vilken tid det blir.

Tack för det ! Naturligtvis var det så att kameran ska stå i M-läge och Bulb. Nu funkar allt till belåtenhet. Då jag aldrig har en klocka på armen, så passar den här funktionen helt suveränt vid långa exponeringar (över 30sek) vid tex nattfoto.

Tack för hjälpen !

Så använder jag min MC-36'a också, suveränt verktyg för långa natt exponeringar, den belysta displayen hjälper mycket också.

/kent

Bokeh skrev:
Så använder jag min MC-36'a också, suveränt verktyg för långa natt exponeringar, den belysta displayen hjälper mycket också.
Jag kör med ful-utlösare ("pirat") och höftar lite:-D Det är sällan man lyckas exponera jättefel vid nattbilder tycker jag.
En ganska bra metod är att först i gott ljus ta reda på ungefär hur mycket ett EV-steg är på histogrammet. Sen när det är natt så tar man en bild med kort slutartid och högt ISO för att kolla hur det blev. Med lite snabb överslagsräkning så hittar man raskt en lagom tid vid lagom ISO:) Så slipper man ta om den där 20-minutersexponeringen en gång till för att man gissade fel.

Det svåraste är att få motivet i fokus tycker jag. Ska prova att lysa med en ficklampa, och sen slå om till M-fokus och ev komponera om.
Kan det funka ?

Är helt färsk på det här med nattfoto :)

ANNONS
Götaplatsens Foto