Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång väntetid på Canon EF 400mm f/5.6L USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, så fel ær det væl ændå inte..

Jag har svårt att tænka mig mycket skarpare telen æn alla de tre.. Jag ræknar iaf alla de tre till absolut toppklass,, så fel tycker jag inte att du hade helt och hållet..

Jo den ældre skall visst vara bættre enligt många men andra menar visst det motsatta. Jag vet inte då jag inte ens testat den gamla 300 f/4 riktigt.

Att den nya IS,linsen ær sæmre æn 400 f/5,6 tycker jag ær uppenbart æven nær 300,at blændas ned till 5,6 och 8. Men det ær inte gigantiska skillnader, som sagt.

IS,en tycker jag ær en otrolig førdel i många sammanhang och det lyfter den gamlingen till nya nivåer, absolut i mina øgon.

MVH Niclas,

Pratade med Zebramedia idag, och det finns hopp! Väntar på ett samtal därifrån imorgon. I bästa fall har jag mitt 400mm på måndag!!!! Löser det sig på detta sätt får min s.k. "hovleverantör" inse att hans tid är förbi.

Vad det gäller combon med 300 f4 + 1.4x tror jag inte det blir alternativet för mig. Mitt följande objektivköp kommer att bli Canons 200 f2.8L som tillsammans med 400 f5.6 och en 1.4x konverter kommer att ge mig den flexibilitet jag söker.

Vad det gäller Photozones testresultat stämmer det att 300 f4 utan IS + 1.4x har ett högre MTF värde vid f5.6 i centrum, i övrigt ligger 400 f5.6 bättre till. Även kommentaren till MTF:n konkluderar jämförelsen att 400 f5.6 är (marginellt) bättre "totalt sett"

<snip happens>

(från Photozone)
In the lab the lens delivered a very uniform performance across the tested aperture range with a very good results both in the center as well as at the borders. Overall the MTF values are marginally better than the classic EF 300mm f/4 USM L with 1.4x II but quite a bit better than both the EF 300mm f/4 USM L IS with 1.4x II and the Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS (@ 400mm).

<snip slut>

mvh Torleif

Stort tack till Zebramedia

Nu är det slut på väntandet och jag lycklig som en liten pojke på julafton. Ett 400 f5.6L och en 1.4x extender kom med posten idag från Zebramedia. Perfekt kundservice, snabb leverans, inga som hellst bekymmer. Kan inte annat än varmt rekommendera Zebramedia.

Dessutom fick jag vantarna på ett 200 f2.8L för en vecka sen så nu är jag helnöjd med min kameraväska. Enda kompletteringen som behövs är ett fast objektiv i området 85-135, men det väntar jag med ett tag. Plånboken måste återhämta sig ett tag efter mina senaste kamerautsvävningar. ;)

Första intrycken av såväl 200 som 400 mm objektiven övergår förväntningarna med väldigt god marginal. Knivskarpa bilder, och väldigt fina och fylliga färger.

mvh Torleif

ANNONS
Götaplatsens Foto