Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam kamera vid lång exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
Har en fundering.

När jag tar bilder med långa exponeringar (8-30sec) så tar kameran nästan lika lång tid som exponeringen för att föra över "datan" till minneskortet. Känns som en evighet när man står där i vintermörkret och vill ta en ny bild...

Kanske ett I-lands problem, men lite störande...
Är det någon inställning som jag inte har rätt?

Kör med Eos 400D och ett SanDisk CompactFlash 2GB Extreme IV. Sparar i RAW+"L".

Gott nytt.. / Roberth

AHA!!!

Bra! då ska jag undersöka detta närmare... Tror att den står på "auto".

Förlorar jag mycket i bildkvalitet om jag slår av brusreduceringen?

Om du ändå ska efterbehandla bilden i datorn vinner du ingenting på att ha brusreducering i kameran. Men om du är en av de få som faktiskt använder Print-knappen på din Canon-kamera och skriver ut direkt, jo då kanske det är en bra idé. :)

hw-tph skrev:
Om du ändå ska efterbehandla bilden i datorn vinner du ingenting på att ha brusreducering i kameran. Men om du är en av de få som faktiskt använder Print-knappen på din Canon-kamera och skriver ut direkt, jo då kanske det är en bra idé. :)
Har du verkligen testat detta? Det brus som tas bort med denna andra exponering är det grundbrus som finns i sensorn. Eftersom detta är statiskt kommer det att upprepas bild efter bild på samma sätt. Genom att dra bort den andra bilden från den första får man en effektiv brusreducering. Detta går inte att upprepa i mjukvaran.

Stefan

Nej, jag har inte testat det. Det var ett inlägg menat som en liten spark mot Canon och deras besatthet med Print-knappar på kamerahus.

Är detta brus statiskt över alla sensorer av samma modell eller varierar det mellan exemplar? Om du har länkar till mer information läser jag gärna på i ämnet. Det låter intressant.

Hur som helst görs väl brusreduceringen i mjukvara - oavsett om det är i huset eller på en PC? Om man då tar bort bruset från bild två med hjälp av bild ett, borde inte denna process kunna upprepas med RAW-filer på en PC lika gärna som i mjukvaran i kamerahuset?

Jag misstror dig inte, jag bara tänker högt. Som sagt, om du har länkar blir jag glad. :)

hw-tph skrev:
Är detta brus statiskt över alla sensorer av samma modell eller varierar det mellan exemplar?
Bruset är väldigt exemplarspecifikt. Dessutom varierar bruset med temperatur, exponeringstid och troligtvis också beroende på sensorns ålder.

hw-tph skrev:
Hur som helst görs väl brusreduceringen i mjukvara - oavsett om det är i huset eller på en PC?
Den aktuella brusreduceringen kan inte göras i efterhand i en PC då du saknar information om bruset just i den aktuella bilden.

I kameran görs en extra exponering, med slutaren stängd, med samma exponeringstid som den önskade bilden togs med. Den bilden kommer då att innehålla det brus som är unikt för husets sensor vid just den exponeringstiden och just den temperaturen. Det bruset subtraheras sedan från den önskade bilden.

Det är den "extra" exponeringen med stängd slutare som gör att det tar lång tid, inte den enkla beräkningen när de två exponeringarna subtraheras.

hw-tph skrev:

Är detta brus statiskt över alla sensorer av samma modell eller varierar det mellan exemplar? Om du har länkar till mer information läser jag gärna på i ämnet. Det låter intressant.
Varierar inte bara från kamera till kamera, utan också från tid till tid. Så den lösning som Canon använder, att ta en subtraktionsbild direkt efter exponeringen med samma tid som den första bilden, det är den enda lösningen för att få fram en så bra bild som möjligt.

Nej, detta går inte att upprepa i mjukvara, eftersom det är utifrån den andra bildens utseende som man kalkylerar hur den första ska brusreduceras. Skulle jag har tillgång till en andra bild, tagen med objektivlocket på och med samma slutartid, då är det enkelt att upprepa det i efterhand i mjukvaran, men jag ser inte vinsten med detta.

Sedan kan jag hålla med om att print-knappen är löjlig.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto