Annons

Långsam kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Manke80

Aktiv medlem
Hej, har precis köpt en usb 2.0 kortläsare till mitt Sandisk (ej ultra2) SD 256mb. Jag pluggade i denna i min usb 1.0 port vilket skulle fungera bra. Överföringen fungerar men går så himla
lååångsamt. 5mb tar ca 20s att överföra. Det är väl väldigt långsamt...Är det som det ska vara eller kan man fixa till det på något sätt?

Mvh Magnus

Gamla USB är inte snabbt, ca 600kb/sek kan du räkna med.

Ett varningens ord om du tänkt uppgradera och köpa ett USB2.0-kort - kolla först att ditt moderkort stödjer USB2.0, annars sitter du med ett kort med USB2.0-portar som går i snigelfart.

Saken är den att din dator endast stödjer USB 1.0
Din kortläsare känner av att datorn bara har USB 1.0 och ställer om sig att skicka i den (långsammare) hastigheten.

Lösningen vore att köp ett USB2-kort på clasohlssons eller liknande. Du får ett för runt 200 kr.

Hoppas du förstod nu... Var jäkligt svårt att formulera tyckte jag.

USB 1 är långsammare än USB 2. Mycket långsammare. För att kunna nyttja USB 2 krävs att även datorn hanterar detta. Utöver detta ska läs och skrivhastigheten till minneskort och diskar vara en faktor begränsar.

Jag har fär mig att USB 2 kan hantera ca 45 Mbyte av data per sekund och upptill ca 0,2 Mbyte data per sekund för USB 1.

Dinm överföringshastigeht ligger på 0,25 Mbyte per sekund och stämmer väl in med vad USB 1.1 ska klara av.

Tack för bra svar!

Nu vet jag att allt är som det ska. Jag är medveten om att det inte skulle gå så fort som usb 2.0 men jag trodde att det skulle gå snabbare än vad det gör nu. Men strunt samma. Nästa dator kommer ju att ha usb 2.0. Nu sliter jag iallafall inte på usb gummiluckan och batterierna på kameran när jag för över bilder!

Magnus

Re: Tack för bra svar!

Manke80 skrev:
Nästa dator kommer ju att ha usb 2.0.
Magnus
Du kan väl sätta i ett usb 2-kort i datorn. Kostar 198:- på Claes Olsson, har fyra portar på baksidan och en intern. Kör du XP hittar datorn kortet själv och installerar det utan att du behöver göra något. Jag köpte ett sådant kort i veckan, funkar bra.

bjanha skrev:
Gamla USB är inte snabbt, ca 600kb/sek kan du räkna med.

Ett varningens ord om du tänkt uppgradera och köpa ett USB2.0-kort - kolla först att ditt moderkort stödjer USB2.0, annars sitter du med ett kort med USB2.0-portar som går i snigelfart.

Hela meningen med att köpa ett PCI-kort med USB 2.0 är val att man har ett moderkort som INTE stödjer USB 2.0, annar skulle man ju inte behöva ett.
Jag har just ett moderkort som inte stödjer USB 2.0 och köpte därför ett kort. Fungerar hur bra som helst.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto