Annons

Långtidslagring digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Asyvan

Aktiv medlem
Jag vet inte om detta ämne behandlats tidigare, peka mig gärna i rätt riktning.

Jag har funderat en hel del på hur jag skall långtidssäkra mina digitala bilder. Jag har idag ett antal tusen bilder och förvarar dem så säkert jag kan ur ett korttids perspektiv.

Jag har speglade diskar och bränner DVD med jämna mellanrum. Det skyddar mig mot hårddiskkrash, oavsiktlig radering men inte mot brand eftersom jag (dumt nog) förvarar skivorna i samma hus som hårddiskarna.

Men hur långtidssäkrar jag dem?

Mina tankar går i form av att datummärka alla skivor och helt enkelt bränna om dem var 5'e år eller vad som nu kan bedömas lämpligt (kanske oftare?). Även datat på hårddiskarna blir ju gammalt om det inte läses/används... så även där måste man varje år eller oftare kopiera alla filer (inte flytta, det skapar bara nya filpekare) till nya kataloger.

Hur tänker ni andra?

Bränner 2 kopior på varje DVD med bilder. En kopia använder jag, en stoppas undan i bankfack eller brandsäkert skåp.

Frågan du ställer är intressant, men också beroende av faktorer som pris - utrymme - säkerhet i lagringen.

Sen lär det inte, just nu, finnas en "underhålls fri" säkerhetslagring. Allt backupande kräver en kärleksfull hand för eller senare.

för närvarande är det väl så att om du ska ha en säker långtidslagring som inte är känslig för teknikutveckling, inte fodrar registervård i form av periodisk ombränning och som säkert är läsbar med befintlig teknik om minst75 år så bör man lagra sina bilder som kopior på fotopapper i större format t.ex. 15x23 eller 20x30 mörkt och svalt. Våra barnbarn kan då se bilderna och undra vem personerna är (precis så som jag gör med mina mor och farföräldrars album) utan tillgång till vår "stenåldersteknik".
troligtvis är det bara en övegångsperiod nu medan det utvecklas permanenta digitala lagringstekniker. Det paradoxala är att om det skulle rasa ned en himlakropp och utradera oss mäniskor i detta nu så är väl det enda som finns kvar efter oss lite lertavlor från babylonien och egypten. en del sydamerikanska steninskriptioner och kanske en eller annan runsten.

Ett förslag till utvecklarna på epson, canon osv. är att tillverka lertavleskrivare, förslagsvis kunde den väl beprövade nåltekniken användas för att framställa tidstabila lertavlor som man kunde få brända och förslagsvis uppsatta i köket runt diskbänken.... :cool:>.

hälsar

olle L

ANNONS
Götaplatsens Foto