Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

låst hasselbladshus

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Var nere och fotograferade Nationaldagsromantikerna igår och hade då med mig 500 c/m Bladaren.

Efter 5 exponerngar så låser sig frammatningen av filmen - dvs att det går inte att mata fram tills nästa bildruta. Sätter i spateln och tar ut magasinet för att se om det då ska gå att mata fram spegeln, men den verkar låst sig. Kamerahusets metalbleck som sticker in i magget är låst i utfällt läge och det går inte på något sätt att få kameran att exponera igen. Det går därför inte längre att montera på magget igen - metallblecket sticker ut för långt...

Någon som känner igen symptomet? Finns det ett enkelt sätt att rätta till det eller är det in till serviceverkstad och $$$ som gäller?

Tacksam för svar
BAW

Hum, funkar fortfarande inte. Fick loss objektivet med hjälp av dessa guider, men fick inte tillbaka möjligheten att dra fram till nästa exponering...

Så frågan är nog snarare vad finns det för prisvvärda Hasselbladserviceinrättningar i Stockholmsregionen?

Känns trist att behöva ge upp men ibland måste man nog inse sina begränsningar :)

Mvh
Bengt

Stockholmsregionen känner jag inte till, tyvärr. Hade du bott i Göteborg hade jag kunnat hjälpa dig.

Lycka till!

J. S-g. skrev:
Stockholmsregionen känner jag inte till, tyvärr. Hade du bott i Göteborg hade jag kunnat hjälpa dig.

Lycka till!

Jag har snackat med YFO här i Stockholm och de kan fixa den men det tar upp till 3 veckor. Ska ringa till David på Pro Service i Landvetter och kolla hur lång tid det kan ta för honom - ska ju ändå ner till Götet i midsommarhelgen så då kan man ju ändå slinka förbi landvetter en sväng. Misstänker att det var honom du tänkte hinta om :) Tack för tipsen!

Mvh
Bengt

Bengus skrev:
Jag har snackat med YFO här i Stockholm och de kan fixa den men det tar upp till 3 veckor. Ska ringa till David på Pro Service i Landvetter och kolla hur lång tid det kan ta för honom - ska ju ändå ner till Götet i midsommarhelgen så då kan man ju ändå slinka förbi landvetter en sväng. Misstänker att det var honom du tänkte hinta om :) Tack för tipsen!

Mvh
Bengt
Ja bara att hälsa på David & få en pratstund med honom är ju värt resan:)

//Larsa

.Z. skrev:
Ja bara att hälsa på David & få en pratstund med honom är ju värt resan:)

//Larsa

Oh, ja. Jag snackade med honom en gång om hur enkelt det var att byta spegeln i en 503:a (jag kunde köpa en jättebilligt där spegeln var sönder). Vi snackade nog om ditt och datt i en halvtimme. Så, ja han är väldigt trevlig.

/ Marcus

ANNONS