** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

L-bracket, aldrig haft men inser att jag behöver det

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där L-fästet har, så att säga, snabbplattan inbyggd. Åtminstone om du har ett stativhuvud med Arca Swiss-fattning, som kniper åt kring de där "dove tail"-bitarna (googla dovetail arca swiss) på L-fästet.

Mitt snarlika L-fästehar förvisso också gängor som matchar skruven som sitter I änden på stativet, men att skruva fast den direkt på stativet ser jag ingen poäng med. Då finns det ju ingen möjlighet att justera kameran.
 
För mig som aldrig haft en bracket tidigare, så ser det ut som att det bara är att skruva på den direkt på stativet?
Har L-bracket på bägge mina hus och kan bara konstatera att det är mycket bättre än en snabb-platta.

Och nej, man skruvar inte på den på stativet, utan på kamerahuset, och låter den sedan sitta kvar permanent, om man inte har ett särskilt behov av att ta av den igen.
 
Sedan jag skaffade en L-platta så har jag aldrig tagit den av kameran, väldigt praktisk och värd den extra vikt den ger. Till skillnad från den länkade plattan så går min platta hela vägen längs kamerabottnen och bidrar därmed samtidigt till ett stadigare handgrepp. Se dock bara till med en sådan konstruktion att batteriluckan fortfarande kan öppnas.
 
Jag använder också en L-snabbplatta sedan många år. Den har man permanent monterad på kamerahuset, som redan nämnts. Den stora fördelen med L-formen är att man alltid kan ha kameran centrerad ovanpå stativets kulled, även för vertikala bilder. Det ger bättre stabilitet i stativet, och man kommer snabbare till skott. Man behåller dessutom stativets effektiva maxhöjd även för stående bilder. Ett favorit-tillbehör!
 
Använder också L-platta med stativ men har den absolut inte permanent monterat. Helt onödig vikt och extra storlek att släpa runt på till ingen nytta. Tar några sekunder att sätta dit när man tänkt använda stativ (edit: den sitter alltså på plats hela tiden de gånger jag har stativ med mig, vilket inte är särskilt ofta).
Enda anledningen att alls ha den istället för snabbplatta är för att kunna montera kameran på höjden, vilket är mindre bökigt och stabilare än att vinkla stativhuvudet 90 grader åt sidan.
 
Använder man stativ ofta och tar lika ofta bilder I porträttformat som landskap så är det säkert användbart med L-bracket.
Jag använder för egen del sällan stativ och så gott som aldrig porträttformat vid dessa tillfällen så jag skruvar på stativets snabbplatta på kamera eller objektivets stativfot vid behov.
 
Mina två cent: Skulle jag byta kamerahus skulle en ny L-bracket införskaffas relativt omgående. Så mycket gillar jag L-brackets.

När jag fotar betaluppdrag är det ofta med stativ och då kommer L-plattan verkligen till sin rätt. Min kamera är redan jättestor i sig, så det extra utrymme och vikt som L-plattan bygger på är inte störande för mig.

Jag vill tillägga att min uppfattning är att L-plattan är betydligt stadigare och stabilare än alla snabbplattor jag tidigare använt. Den "glappar" inte eller glider/roterar inte som en snabbplatta kan göra om den inte är tillräckligt hårt fastskruvad.
 
Jag tar bilder i stativ i stående format, ofta med blixt i blixtskon. Suveränt med en L platta (som alltid sitter på), funkar även på ganska klena stativ för lätt att få tyngdpunkt i centrum.
 
Använder också L-platta med stativ men har den absolut inte permanent monterat. Helt onödig vikt och extra storlek att släpa runt på till ingen nytta. Tar några sekunder att sätta dit när man tänkt använda stativ (edit: den sitter alltså på plats hela tiden de gånger jag har stativ med mig, vilket inte är särskilt ofta).
Enda anledningen att alls ha den istället för snabbplatta är för att kunna montera kameran på höjden, vilket är mindre bökigt och stabilare än att vinkla stativhuvudet 90 grader åt sidan.

Det är exakt av denna anledningen jag vill ha en. Men jag kan alltså skruva på bracket direkt i stativet. Jag behöver alltså ingen snabbplatta i bracket för den ska passa i stativet?

Har ett random manfrotto stativ…
 
Det är exakt av denna anledningen jag vill ha en. Men jag kan alltså skruva på bracket direkt i stativet. Jag behöver alltså ingen snabbplatta i bracket för den ska passa i stativet?

Har ett random manfrotto stativ…
L-plattan skruvas i kameran, inte i stativet. Den ersätter alltså den snabbplatta man annars hade haft på kameran.

Huruvida plattan passar ditt stativhuvud beror på vad det sistnämnda har för standard. Manfrotto brukar ha nån egen knepig standard, så det kan bli till att köpa nytt stativhuvud i värsta fall.

Det går såklart att sätta en snabbplatta på L-plattan (förutsatt att den har skruvhål för det), men det förtar ju en hel del av vitsen. Särskilt med tanke på att du måste ha två; en på varje ledd.
 
Skulle tro att när och om du köper en L platta till din kamera så kommer du aldrig att ta av den igen, jag har som många andra i denna tråd en L-platta till kameran. Smidigare sätt att fästa kamera på stativ finns inte enligt mitt tycke.
Då jag fotograferar mestadels stående höjdformat så är detta otroligt smidigt, bara fästa på stativet och låsa och kamera sitter fast direkt.
Kan rekommendera RRS L-platta Really Right Stuff ( den kostar lite men är värd varenda krona)
 
Om du har ett Manfrottohuvud som du är nöjd med kan man ofta byta "toppen" av huvudet mot en clamp t.ex. från RRS. Skicka ett mail till RRS om de har något som passar. I denna clamp fäster du din L platta. Clamp finns med snabbspak (level) eller skruv.
 
Använder också L-platta med stativ men har den absolut inte permanent monterat. Helt onödig vikt och extra storlek att släpa runt på till ingen nytta.
Jag säger inte att du gör fel, men jag tror att de allra flesta fotografer som använder L-platta frekvent har den permanent monterad. Troligtvis hänger det ihop med att dessa fotografer är utpräglade stativfotografer. Bekvämligheten att alltid ha plattan på plats upplevs som mycket viktigare än att spara några gram i vikt. Alla är vi olika…🙂
 
Senast ändrad:
L-plattan skruvas i kameran, inte i stativet. Den ersätter alltså den snabbplatta man annars hade haft på kameran.

Huruvida plattan passar ditt stativhuvud beror på vad det sistnämnda har för standard. Manfrotto brukar ha nån egen knepig standard, så det kan bli till att köpa nytt stativhuvud i värsta fall.

Det går såklart att sätta en snabbplatta på L-plattan (förutsatt att den har skruvhål för det), men det förtar ju en hel del av vitsen. Särskilt med tanke på att du måste ha två; en på varje ledd.

Jo, Manfrottos stativ har ofta RC2 eller RC4. Vanligast är nog RC2 med den grå originalplattan. Jag var tvungen att kolla mitt gamla 190-stativ med ett RC2-huvud och det går att gänga av snabbfästet med lite våld. Kanske skulle köpa något enklare med Arca och skruva dit. Fanns någon gammal låsningsgegga, eventuellt blandad med lite korrosion, som jag nog skulle behöva ersätta nu egentligen. Och Manfrotto-märket på kulleden trillade av på grund av att limmet torkat efter 15+ år... :D
 
L delen har du bara nytta av om du tar stående bilder med kameran på stativ, vilket går lika bra att luta kulan så det är onödigt även där.
Det går, men det går fasen inte lika bra. Det finns ett antal problem:

#1: Vill du luta kameran i sidled mer än vad spåret i kulleden tillåter så måste du vända hela skiten. Det kanske du märker först när du satt upp allt.
#2: Att justera lutningen i sidled innebär en betydligt större skillnad i höjd än med L-platta eftersom det finns en onödig hävarm utåt sidan.
#3: Tyngdpunkten hamnar inte mitt över stativet vilket gör det mindre stabilt om du har en tung kamera eller ett lätt stativ.
#4: Du förlorar en del maxhöjd.
#5: Fotar man med vidvinkel lite snett nedåt så kan man ge sig fan på att ett av stativbenen kommer med i bild. Den risken minskar om kameran är mitt över stativet.
#6: Det är klart bökigare att växla mellan liggande och stående kameraposition.
#7: Panoraman får mer parallaxfel eftersom objektivet är förskjutet i sidled från rotationspunkten.
 
Kan rekommendera RRS L-platta Really Right Stuff ( den kostar lite men är värd varenda krona)
Kan bara hålla med om RRS produkt(er) i största allmänhet (har köpt en del av dom, högklassiga produkter till lika högklassiga priser, men man får (för det mesta)) vad man betalar för.

Hade tänkt att köpa en L-bracket till mitt andra hus av samma fabrikat (RRS), men det landade i att jag köpte ett begagnat Sunray (-way ?) istället och det fungerar lika bra, men till mindre än halva priset (begagnad) av vad ett RRS L-bracket kostar.

Bara ett tips.
 
Det går, men det går fasen inte lika bra. Det finns ett antal problem:

#1: Vill du luta kameran i sidled mer än vad spåret i kulleden tillåter så måste du vända hela skiten. Det kanske du märker först när du satt upp allt.
#2: Att justera lutningen i sidled innebär en betydligt större skillnad i höjd än med L-platta eftersom det finns en onödig hävarm utåt sidan.
#3: Tyngdpunkten hamnar inte mitt över stativet vilket gör det mindre stabilt om du har en tung kamera eller ett lätt stativ.
#4: Du förlorar en del maxhöjd.
#5: Fotar man med vidvinkel lite snett nedåt så kan man ge sig fan på att ett av stativbenen kommer med i bild. Den risken minskar om kameran är mitt över stativet.
#6: Det är klart bökigare att växla mellan liggande och stående kameraposition.
#7: Panoraman får mer parallaxfel eftersom objektivet är förskjutet i sidled från rotationspunkten.

Skönt att jag aldrig har haft ovanstående problem..
 
L-plattan skruvas i kameran, inte i stativet. Den ersätter alltså den snabbplatta man annars hade haft på kameran.

Huruvida plattan passar ditt stativhuvud beror på vad det sistnämnda har för standard. Manfrotto brukar ha nån egen knepig standard, så det kan bli till att köpa nytt stativhuvud i värsta fall.

Det går såklart att sätta en snabbplatta på L-plattan (förutsatt att den har skruvhål för det), men det förtar ju en hel del av vitsen. Särskilt med tanke på att du måste ha två; en på varje ledd.

Så långt är jag med. Men jag måste ju fästa kameran i stativet. Då behöver jag inte plattan som sitter där idag, för bracket fungerar i sig som plattan?

Så min fråga är, behöver jag endast bracket och kan sedan fästa den i stativet, eller måste jag köpa till någon platta ändå?
 
ANNONS