Annons

Ladda 300D:s batteri innan urladdat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skadar eller minskar man livslängden på batteriet på något sätt om man laddar det innan det är urladdat?
(en 300D)?

/Jocce

Hej

Jag köpte en D30 då den kom ut för ett par år sedan, sedan en D60 och jag har alltid laddat batterierna då jag kommer hem o har ännu inga problem (efter ett par år)

Roine

Nej, det är ingen fara att ladda batterierna även om de inte är tomma så länge du använder dig av rätt typ av laddare (orginal eller motsvarande).

Mvh
Patrik

Och ett batterigrepp. Precis kopt ett har i Japan (pris motsv ca drygt 900 SEK) och kameran far en helt annan kansla! Greppet blir klart battre och tyngdpunkten kommer ned vilket gor att den kanns stadigare att halla vid frihandsfoto.

RolandM skrev:
Joachim> Hur tolkar du informationen på sidan 19 i handboken till din kamera?

Står inget där om laddning innan batteriet är urladdat vad jag kan se. Endast att man skall använda original batterier (BP-511 pch BP-512).

Jag har faktigst läst manualen :)

/Jocce

Jepps, och till dom batterierna står det (var? minns inte om de va i boken till kameran eller batterierna..tror det var till kameran) att man inte behöver köra slut på dom innan man laddar.. bara att fotografera och slänga på laddaren så man alltid har fullt batteri..

Jocce skrev:
Står inget där om laddning innan batteriet är urladdat vad jag kan se. Endast att man skall använda original batterier (BP-511 pch BP-512).

Jag har faktigst läst manualen :)

/Jocce

Precis! Det står inget om när laddning kan ske och inte ske. Det tolkar jag som att det kan laddas hur som helst utan att vare sig kamera, batteri eller laddare tar skada. För om det hade tagit skada hade det funnits en mycket tydlig beskrivning av vad som händer vid laddning av inte helt urladdade batterier.

Någon måste offra sig :=) Om ett helt urladdat batteri tar 90 minuter så måste man kunna ladda ett icke urladdat batteri oxo eller har jag fel?
Däremot så förbrukar man en laddnings-cykel, men det gör man ändå, men när batteriet är nytt bör man köra det i botten minst en gång.

Bilagor

• handbok-300d.jpg
    handbok-300d.jpg
    43.8 KB · Visningar: 345
Senast ändrad:
Det jag menade.. den första eller dom första gångerna skadar inte att köra det helt i botten men sen kvittar det..

Dessa nya sorters batterier har inte det "minne" som många andra sorter har och förlorar inte så mycket på att laddas när som man vill.
Detta gick även med dom sorter som har "minne" men dessa mår mycket bättre av att köras helt i botten ofta.

Smajly skrev:
Det jag menade.. den första eller dom första gångerna skadar inte att köra det helt i botten men sen kvittar det..

Dessa nya sorters batterier har inte det "minne" som många andra sorter har och förlorar inte så mycket på att laddas när som man vill.
Detta gick även med dom sorter som har "minne" men dessa mår mycket bättre av att köras helt i botten ofta.
Precis - har for mig att det stod pa en av de losa lapparna som kom med kameran att man inte maste kora slut pa laddningen innan det laddas igen. Tittade specifikt efter denna info nar jag fick kameran...

ANNONS
Götaplatsens Foto