Annons

Ladda kamerabatteri med omvandlare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Någon som vet hur känsliga batterierna - Li-ion i en kamerautrustning är vid laddning, om man använder sej av en omvandlare 12v till 230v men med modifierad sinusvåg istället för ren sinusvåg. Det är både med separat laddare och med batteriet kvar i kameran. Likaså en laptop som jag ännu inte vågat ge mej på att ladda i husvagnen.
 

laha

Aktiv medlem
Att först omvandla 12 V likström till 240 V växelström och sedan tillbaka till likström av den spänning som dina batterier kräver ger låg verkningsgrad. För mig har kapaciteten i en solcellsanläggning varit ett problem, och därför har jag skaffat 12-voltsladdare till telefon och kameror. Funkar mycket bättre.
 

Kenneth T

Aktiv medlem
Mobiler och det som går att ladda utan omvandlare är inga problem, det mesta går via USB. Det är egentligen bara kamerornas batterier vars laddare inte fungerar på 12volt utan dessa laddare måste anslutas till 230v, så där har jag ingen annan lösning än skaffa en omvandlare med ren sinusvåg om inte en med modifierad fungerar.
 

Kenneth T

Aktiv medlem
Tack för tipsen, bara att inse att jag hade riktigt dålig koll på detta, jag hade stirrat mej blind på de laddare jag hade. 👍😉
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har laddat canonbatterier via deras originalladdare och en billig mojäng till cigarettuttaget i bilen utan problem. Likaså min mobiltelefon med originalauppladdaren (230 v). Tror det fungerar olika bra till olika saker. Jag har i alla fall inte upplevt några problem. Tror jag gav 200 kr för min mojäng (inverter) som omvandlade 12v likström, till 230 volt växelström). Vissa laddare kan dock vara lite känsliga eftersom det inte blir riktigt sinusvåg på växelströmmen utan mer en fyrkantsvåg.
 
ANNONS