Annons

ladda upp till Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag har installerat cd-skivorna som medföljde min kamera 350D. Där ingår ZoomBrowswer.

Efteråt har jag installerat Adobe Elements 4.0. Jag ämnar testa Elements i 30 dagar.

Men när jag nu kopplar kameran till datorn för att överföra bilder så hinner ZoomBrowser före så att säga och "stör" för Elements. Båda programmen vill alltså samtidigt ta emot bilderna. Så det blir lite konstigheter, bl.a. så överförs inte alla bilder till Elements, ibland bara en.

Måste jag avinstallera ZoomBrowser för att få detta att fungera? Eller hur ska jag göra?

Om du vill bli av med att Elements tar hand om bilderna, så öppnar du Elements. Klicka på sorteraren, inställningar, kamera och kortläsare. Där avbockar du alternativet om att Elements tar hand om bilderna.

Tvärtom, jag vill arbeta i Elements.

Men jag gissar att ZoomBrowser sätter käpp i hjulet för det. I ZoomBrowser har jag därför nu klickat på "Tools" - "Customize" och sedan avbockat den första rutan (Acquire images), hjälpte inte, så jag avbockade också de följande två. Hjälpte inte heller. Startade också om datorn förstås, men det hjälpte ändå inte.

När jag kopplar kameran till datorn märker jag alltså att Elements får vänta och den meddelar också att annan "device" är upptagen med kameran, men efter ett tag lossnar det, men då överförs bara några bilder från kameran.

Måste jag alltså först avinstallera ZoomBrowser för att få det att fungera med Elements 4.0?

light skrev:
Måste jag alltså först avinstallera ZoomBrowser för att få det att fungera med Elements 4.0?
Har inget svar på din fråga men vill du verkligen använda ett tidsbegränsat tredjepartsprogram för nedladdning av bilderna?

Varför inte använda ZoomBrowser som har ganska bra funktioner för att ladda i t.ex. mappar med datumnamn, titta vilken fokuspunkt som använts och jämförelser av upp till fyra bilder samtidigt under grovrensningen. Därefter kan du använda Elements (eller något annat om du kommer på att du gillar det bättre) till bildredigeringen.

När du utvärderat Elements och köpt en licens kan du byta då istället om du tycker det har lika bra eller bättre nedladdnings- och sorteringsfunktioner.

Mitt val är att använda ZoomBrowser för nedladdning och grovsortering, EOS Viewer Utility för finsortering, Digital Photo Professional för rawframkallning, Neat Image för brusreducering (väldigt sällan) och Elements för bildredigering (ibland). Det är krångligare än att använda ett program till allt men å andra sidan får jag precis den funktionalitet jag vill eftersom alla program har sina speciella fördelar.

Nu skrev jag kanske lite olyckligt i mitt förra inlägg, jag skrev: "Tvärtom, jag vill arbeta i Elements." Jag borde ha skrivit:

Tvärtom, jag vill testa Elements.

Pelle, det är möjligt att jag kommer att arbeta ungefär så som du beskriver, men jag skulle ändå vilja testa Elements och särskilt då dess redigeringsfunktioner.

Men just nu är det knepigt eftersom tydligen ZoomBrowser ligger i vägen på något sätt. Men även om jag måste avinstallera ZoomBrowser för att kunna testa Elements, så kan jag ju lätt installera ZoomBrowser igen om jag finner att Elements inte uppfyller mina förväntningar.

Nu ska jag ut och testa min nya kamera igen, och när jag kommer tillbaka tänker jag avinstallera ZoomBrowser om inte någon gett mig svar på hur jag ska göra för att ladda upp bilder till Elements utan att något (förmodligen ZoomBrowser) ligger i vägen och hindrar.

light skrev:
Pelle, det är möjligt att jag kommer att arbeta ungefär så som du beskriver, men jag skulle ändå vilja testa Elements och särskilt då dess redigeringsfunktioner.
Om det särskilt är redigeringsfunktionerna du vill testa så var ju Leifs råd att ställa in Elements för att inte ladda ner bilderna klockrent. När ZB är klar med nedladdningen stänger du programmet och kan sedan testa just redigeringsfunktionerna i Elements hur mycket du vill.
Nu ska jag ut och testa min nya kamera igen, och när jag kommer tillbaka tänker jag avinstallera ZoomBrowser om inte någon gett mig svar på hur jag ska göra för att ladda upp bilder till Elements utan att något (förmodligen ZoomBrowser) ligger i vägen och hindrar.
Vet inte om jag missförstår ditt problem men så vitt jag kan begripa kan det bara vara just för själva nedladdningen som programmen krockar då de båda försöker komma åt kameran...

Bilderna är bara filer och du kan redigera dem i vilket program du vill oavsett vilket program du använt för överföringen till datorn.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto