Annons

Ladda upp

Produkter
(logga in för att koppla)

valleyman

Aktiv medlem
Som ny på fotosidan undrar jag över en sak. Det känns/ser ut som om jag har sämre upplösning på mina bilder än andra. Bilden får vara som störst 250kb om jag förstår rätt. Tittar man på andra bilders egenskaper verkar dom vara större. Tråkigt att ladda upp en bra bild som ser suddig ut. Kan någon ge mig tips om vad jag kanske gör för fel.

Hur stora bilder laddar du upp? Kan det vara så att de är längre än 1024 pixlar i längsta dimensionen? I så fall skalar fotosidan om bilden automatiskt, vilket inte ger optimalt resultat.

Bilden överst i ditt album är exakt 1024 pixlar bred men bara 40 kb stor. Så antingen komprimerar du själv alldeles för hårt, eller så laddar du upp för stora bilder och lämnar därmed över beslutet till fotosidans aggressivare komprimering.

Jag använder Adobes photo elements "sparar för webben" och förminskar precis efter dom anvisningar som fotosidan har.

Om det är så att du följer anvisningarna så får du helt enkelt själv minska komprimeringsgraden så att filerna blir större. I Spara för webben finns ett val där du kan välja att optimera för en viss filstorlek. Då väljer Spara för webben själv den komprimering som ger rätt storlek.

För något fel gör du när dina stora, i pixlar mätt, bilder blir så små, mätt i kb.

Du kan väl beskriva exakt hur du gör från början till slut, inklusive siffror på pixeldimensioner och filstorlekar.

Går in på "spara för webben"
-Original visar 22,8 M?? Kan det stämma.
-Väljer ny storlek 640X428 för att bevara proportioner
-JPEG medium kvalitet 50 (filen 421K)
-Går ner till kvalitet 31 (filen 235,4K)
-Lägger den på skrivbordet och där visar den samma.
Skall prova att lägga upp bilden på nytt

En fil på 640x428 pixlar blir aldrig så stor som 400 kb i kvalitet 50. Du måste göra något fel vid omskalningen. Dina bilder du lagt upp är också mycket större än 640x428.

valleyman skrev:
Går in på "spara för webben"
-Original visar 22,8 M?? Kan det stämma.
-Väljer ny storlek 640X428 för att bevara proportioner
-JPEG medium kvalitet 50 (filen 421K)
-Går ner till kvalitet 31 (filen 235,4K)
-Lägger den på skrivbordet och där visar den samma.
Skall prova att lägga upp bilden på nytt
Antar att du trycker "Apply" när du valt ny storlek?

Jag tror det, men jag ska prova igen. Provade en annan variant med att spara vanligt. Det skumma är att det ser bra ut i mina program och att filerna visar rätt storlek.

Det här är en gåta för mig. Jag är ganska datavan men jag förstår inte vad som händer. Jag har nu 2 bilder med olika namn på "skrivbordet" som ser helt normala ut i mina program och när jag tittar på egenskaper ligger dom runt 230k men när jag laddat upp dom så ligger dom på 50k...

Jag tror att jag löst det nu!! Jag ändrade storlek med en gång. Tidigare ändrade jag först i "spara för webben" och det gick nog inte. Tack för hjälpen!!!

Om de är 230 kb och förvandlas till 50 kb när du laddar upp dem måste de vara för stora i pixeldimensionerna. Exakt hur stor är den aktuella bilden?

ANNONS
Götaplatsens Foto