Annons

Laddning av batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda_Therese

Ny medlem
Jag har precis köpt en EOS 350D. - Hur länge ska man ladda batteriet första gången man laddar det? Ex. på mobilbatterier brukar det anges att första gången man laddar måste vara min. 24 h. Men det enda jag nu hittar i instruktionsboken är att man inte skall ladda batteriet för länge...jag har laddat batteriet i ca. 1h och det lyser redan grönt, tror ni det är klart att använda eller ska batteriet laddas längre?

Jag är tacksam för snabba svar!

Hälsningar Linda

Hej

Det är bara att köra.

Den typ du har har inte den minneseffekt som andra typer har.

Tänk dock på att då grön lampa tänds är batteriet bara laddat till ca 85%, så en liten stund till e klart bra.

Så ladda efter varje användning så vet du att du har full kräm.

Roine

Tro det står i manualen till laddaren till åtminstonde D30 och D60. HAr dock läst det i nått av Caonos material.

Spänningen stiger ju eponellt, så den når full spänning innan du har laddat fullt.

En annan sak som också står är att man inte bör ladda batteriet mer än en gång per 24h. Motivet vet jag dock itne, men dessa batterier gillar inte värme alls, så det kanske är motivet.

Roine

Senast ändrad:
Stod det inte i manualen att man inte ska låta batteriet sitta i mer än 24 timmar??

När det gäller första laddningen är det bara att köra igång när lampan lyser grön.

Eftersom det är LiPol batterier så finns det några saker att ta en beaktande.

- Använd endast orginal laddaren. En LiPol cell som överladdas blir ganska snabbt en brandfara. De tål nomalt temperaturer upp till 40-50 grader.
- Låt aldrig batteriet vara uttömt en längre stund. Om polspänningen sjunker under en viss nivå så förstörs batteriet. Därför brukar batteriet leveraras halvladdat.
- Laddnings proccesen är lite speciell. De första 80-90% bör man kunna få på 1h, de sista kan ta dubbelt så lång tid.
- Som redan nämnts, LiPol har ingen minneseffekt. Det går att ladda batteriet oavsett status, det går att avbryta laddningen när man så vill. Bara man inte låter de bli helt tomt så kommer det fungera bra. Kameran själv stänger av en bra bit innan spänningen blir så låg att cellen tar skada.

Ok, detta förklarar kanske varför jag tycker att mitt laddar ut lite för fort. Jag brukar plocka ur det ur laddaren så fort lampan lyser grönt och då kanske det inte är laddat till 100 procent. Jag använder också displayen rätt mkt för att radera mindre lyckade bilder och det drar väl också rätt mkt batteri antar jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto