Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laddning av batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjellstroem

Avslutat medlemskap
Har 8 nya laddningsbara batterier, dock saknar jag laddare (p.g.a att en beställning blev fel).

Sedan tidigare har jag dock en laddare från Olympus som också är till NiMH batterier.

Gamla batterierna som tillhör gamla laddaren:
Nickel-Metal Hydride Battery, 1.2V, 1700mAh (från Olympus)

Nya battierierna:
Nickel-Metal Hydride Battery, 1.2V, 2500mAh (från EForce)

Kan jag ladda de nya batterierna smärtfritt i den gamla laddaren? Om jag har rätt för mig så är mAh bara hur mycket "kapacitet" batteriet har så då tycker man ju att det borde gå bra?

Mvh Christian

Ja, fast med vissa förbehåll.

Om den gamla laddaren är timerstyrd kommer de nya batterierna inte att bli fulladdade, utan bara uppladdade till typ 1700mAh.

Om den använder -deltaV kommer de sannolikt att bli fulladdade, men om laddningsströmmen är för låg kommer laddaren inte att kunna känna av när laddningen är klar. Då kan batterierna skadas. Men laddar den batterierna inom 3-4h ska det inte vara någon fara.

Det värsta som kan hända är att batteriernas livslängd kortas. Det näst värsta som kan hända är att du inte kan nyttja batteriernas fulla kapacitet innan du köpt en annan laddare.

Jag har en u-smart 2500 som är precis lika bra som reklamen säger, rekommenderar den starkt om du tänker köpa en laddare.
Den är dock inte den billigaste laddaren på marknaden men man får vad man köper.

http://www.gpbatteries.se/index.jsp

4 individuella laddkanaler - varje batteri laddas var för sig, oberoende av varandra.
Ca 30-40 minuters laddtid oavsett antal batterier som laddas.
Lysdiod lyser rött vid laddning och slår om till grönt vid fulladdning.
Övergår till kontinuerlig underhållsladdning efter fulladdning. Avancerad detektering för varje laddkanal med -deltaV och temperaturavkänning som indikerar när batterierna är fulladdade och känner av när snabbladdning kan påbörjas resp. avslutas.
Utrustad med extra säkerhetstimer.
Inbyggd fläkt för extra skydd mot överhettning
Säkerhetsdetektering mot felaktiga batterier, lysdiod blinkar i dessa fall och laddning påbörjas ej.
Batterierna kan alltid sitta kvar på laddning (kan ej överladdas)

Hej!

Det är inte tillrådligt att låta batterierna sitta kvar på sk. trickle-charge även om tillverkaren av laddaren hävdar detta.

Det finns många artiklar om laddare/batterier som fattat eld under laddning, varför chansa på det när man laddar sina batterier? NI-MH avses.

Laddare brukar ofta ha en fast strömstyrka vid tricklecharging som tex 0.007 A men ibland mycket högre med resultat att de kan bli överladdade.

Nackdelen med GP:s laddare är att de inte har en urladdningsfunktion som kan vara bra om batterierna är nya (gäller ej Eneloop) eller har legat förvarade länge.

Konstigt att GP:s u-smart 2500 inte verkar ha en cutoff (Vmax) på tex. 1.60V.

Med -deltaV bör laddströmmen vara ca 850 MAh för att säkerställa cutoff på 2500 MAh celler enligt tillverkarna av batterier men det brukar gå bra ändå.

Själv använder jag en Maha C808M för det mesta.

Lacrosse BC 900 är också en utmärkt laddare, bägge dessa har konditioneringsmöjligheter.

Det som inte så många vet om är att den första laddningen ska laddas med C/10 i 1,6 gg kapaciteten på cellerna.

"First and foremost! NEVER NEVER put ANY new battery on a Peak Predictor / Delta Peak or any other type of fast charger without giving it a break-in charge at C/10. Capacity 10 is the overnight un-terminated safe charge rate for NiCad and NiMH cells. You can plug it in and forget it. If you have a 280mah pack of any cell count, the C/10 rate is 28mah. This rate or less is what you need to break in the pack. A 1400 mah pack needs a charge rate not over 140 mah for its first charge. The charge rate can be less than C/10 but should not be over. Your charge time will be (Capacity X 1.6) / charger output in MAH. This will give you the time to full in hours for a first charge. After it's first C/10 charge, it will work fine."

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto