Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laga eller köpa nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Jag frågade i en tidigare tråd om ett något jag misstänkte var en repa http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=65741

Det visade sig att det var en repa och då kontaktade jag Canons serviceverkstad (Stockholms centralservice AB) och bad om en prisuppgift för att få det fixat.

Tydligen så måste hela CMOS-sensorn bytas och det skulle gå loss på ca 3700kr

Kollade Pricerunner och där ligger en ny 350D på 5600 (för huset).

Vad ska man göra? Repan syns inte på bilderna om jag fotar med stor bländare utan först vid f11, f14 någonstans så börjar man kunna ana repan om bakgrunden är enfärgad.

Går kameran att sälja? Vad kan man tänkas få för den?

Någon som har någon bra idé?

Jag är mycket tacksam för alla råd!

Trist Erik!

... men om det inte syns förrän vid bländare 11/14 och med jämn bakgrund, kanske det ändå inte har så stor betydelse. (Även om det kan vara irriterande att veta att det finns där.) Behöver du liten bländare? Sen är ju inte en bild förstörd bara för att man kan se en liten repa om man kolla noga. Dessutom går den säkert ofta att klona bort. Det beror ju lite på vad du kommer att fota. Också på om du har några tankar att byta hus framöver. Jag skulle nog överväga att behålla den som den är, och vänta med att köpa nytt. Det verkar ju hända rätt mycket nu på kamerafronten, så om ett litet tag kan man troligen få mer kamera för mindre peng.

Ska man tänka positivt, så har du nu en kamera du kanske inte behöver vara jätterädd om. En fördel när man fotar äventyr. Och om du sedan köper ett nytt hus har du ett reserv som duger bra. Grejer med skavanker har personlighet ;-)

Mina fem paddeltag

Om repan sällan ställer till problem eller nästan aldrig syns så borde det funka att köra på med kameran. Dock kan det vara irriterande för dig att veta "att den f*rb*nn*de repan" finns där.

Det verkar också som att repan syns "bara" mot en jämn ljus bakgrund. I så fall är det enkelt att klona bort den.

Behåll kameran ett tag. Problemet kanske sjunker och "bleknar" bort efter ett tag.

Behåll den, när du köper en ny så kan du ta bort filtret på den och använda den som IR kamera.

kent

ANNONS