Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagringsenhet för fältbruk?

Produkter
(logga in för att koppla)

ewalds

Aktiv medlem
Undrar vad NI använder i fält för att lagra era bilder när minneskorten blir fulla?
T. ex på vandringar/resor & dylika längre utflykter där man kanske inte kan släpa med datorn eller har tillgång till elnät jämt & ständigt. Söker själv nåt som naturligtvis går på batterier & kan anslutas direkt till kameran.. I mitt fall en 350D. Någon som har erfarenheter?
//Micke

Epson P-2000 och en Vosonic VP-2060. Bägge två har en plats för minneskortet så kameran är inte låst under överföringen. Normalt har jag minneskort för en eller ett par dagars arbete och dessa två lagringsenheter ligger på hotellet. När jag behöver så tömmer jag minneskorten i bägge två. På detta sätt har jag förhoppningsvis löst även backupproblematiken i fält....

P-2000 har funkat perfekt medan VP2060 har haft några små struligheter. USB kontakten har gått sönder. Fick löda dit en fast kabel. Hela enheten vägrade att starta lite senare och det visade sig vara en kallödning vid batterienslutningskablen. Själva disken har dock alltid funkat så i värsta fall hade jag monterat den i en annan dator för att föra över datan.

Mankan

Senast ändrad:
Kolla in Archos modeller. Jag har en AV400 på 20Gb som har en inbyggd cf-läsare som är väldigt enkel och snabb att föra över bilder till. Ett extra plus är att den kan visa film och spela in film direkt från dvd eller tv (AV-serien), skoj under långa resor att kolla på sina favoritfilmer.

Om du vill ha en mindre modell än AV-serien så kolla på Gmini 400. Gmini 420 skulle tydligen ha långsammare överföringshastighet än Gmini 400 så den kanske du ska akta dig för.

/Fabian

FILM) (Anddje skrev:
Här finns några tips: http://dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=7076

Jag använder en Jobo Giga-One 40GB, skitbra om man inte behöver en massa coola funktioner.
Den har bra batteritid, men man ansluter den inte direkt till kameran, du stoppar i CF-kortet i den inbyggda kortläsaren (bild som visar finns på sidan jag länkade till).

Ja, det funkar ju lika bra att stoppa in kortet.. (Eller bättre för det blir ju en kabel mindre att släpa på).
Stort tack till er alla för era bra tips.. Uppskattas mycket..
Ska kolla igenom dom lite noggrant. Nu har jag ju fått lite att fundera på:)
Mvh
Micke

Använder en Vosonic som det stora hela har fungerat bra. Den är bra mycket billigare än det mesta andra jag sett, jag gav 3.400:- för en enhet med 80GB HDD.

Dock måste jag varna för att jag har haft lite strul med den. Under en fotouppgift så blev två kataloger med sparade bilder korrupta och än vet jag inte varför eller om jag kan rädda bilderna i dessa två kataloger. Sen om det beror på Vosonic i allmänhet eller om det bara är min enhet som strular vet jag ju inte.

Mvh
Maverick

Jag köpte just en Epson 4000. har testat den nu i helgen och här helnöjd, den har 80gb minne och det räcker ganska långt för mig. menysystemet är lätt att sköta och när man stoppar i kortet så är det bara några knapptryck så är allt klart + att man får bekräftat att allt är ok. Skärmen på 3,8" är den bästa jag sett otroligt skarp. jpeg bilderna kan man förstora, dock ej när man skjuter i raw. Jag köpte min begagnad för 4000:- nypris ca 5500-7000:-

Rekomenderas starkt !

soxten skrev:
Jag köpte just en Epson 4000. har testat den nu i helgen och här helnöjd, den har 80gb minne och det räcker ganska långt för mig. menysystemet är lätt att sköta och när man stoppar i kortet så är det bara några knapptryck så är allt klart + att man får bekräftat att allt är ok. Skärmen på 3,8" är den bästa jag sett otroligt skarp. jpeg bilderna kan man förstora, dock ej när man skjuter i raw. Jag köpte min begagnad för 4000:- nypris ca 5500-7000:-

Rekomenderas starkt !

Hur är det med batterikapaciteten? Hur mycket kan man ladda in på en laddning?

Jag har en Nexto OTG (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12584)

Den är bra, men har inga som helst funktioner mer än att kopiera bilderna från ett cf-kort till den inbyggda hårddisken. Å andra sidan fungerar det bra och går fort. Du kan kopiera många cf-kort på en laddning. Ett 4GB kort tar någon/några minuter att kopiera.

En bra mellanlagringsenhet om man inte behöver en massa kul funktioner.

Det skall också gå att koppla in tex en minneskortläsare och föra över ifrån men det har jag inte testat.

/Martin

FILM) (Anddje skrev:
Här finns några tips: http://dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=7076

Jag använder en Jobo Giga-One 40GB, skitbra om man inte behöver en massa coola funktioner.
Den har bra batteritid, men man ansluter den inte direkt till kameran, du stoppar i CF-kortet i den inbyggda kortläsaren (bild som visar finns på sidan jag länkade till).
En Jobo Giga-One 80GB får man för 135€ (ca 1250kr)när man prenumererar på Fotomagazin.
Annars finns ett billigt alternativ på länken ovan.

Snabbast...

är CompacDrive PD70X samt Hyperdrive HD80. Två namn på samma produkt.
Köpte min Hyperdrive HD80 med 100GByte innan semestern och den fungerar utmärkt.

Den är smart:
Slå på den med minneskort i - då är den redo att kopiera ditt minneskort.
Slå på den med usb-kabeln i - då är den en extern disk
Slå på den med minneskort och usb - då är den en kortläsare
Slå på den utan usb eller minneskort och navigera fritt, formattera disk eller flytta/kopiera eller ta bort filer
Avstängd (med nät- eller 12Volt-adapter) är den en batteriladdare.

Är du på fotouppdrag kan du ha den i fickan eller bältet. Slot för minneskort och strömbrytare och kopieringsknapp sitter på samma kortsida. Det är bara att sätta i kortet, slå på strömbrytaren och trycka på en knapp. På någon minut är minneskortet kopierat även om du kör 2 gig.

USB är naturligtvis HighSpeed så det går undan när du skall kopiera till datorn.

HyperDrive HD80
CompacDrive PD70X

/AnWi (helnöjd)

Senast ändrad:
ewalds skrev:
Hur är det med batterikapaciteten? Hur mycket kan man ladda in på en laddning?

Jag har kört över ett 2gb kort och det tog ca 7-10min. jag har inte testat hur många laddningar man kan köra på ett batteri. tror batteritiden var 3 1/2 timme om man typ kollar på bilder eller spelar musik.

Jag skulle inte rekomendera Giga One. Det är mycket problem med dom, tyvärr. Har en själv som jag hoppas håller ;-)

mvh
cf

jeskata skrev:
Finns det några andra än Archos (och iPod) som också fungerar som multimediaspelare?

Dom flesta som kan visa bilderna tror jag numera. Vet inte hur det är på äldre manicker. Min Vosonic klarar det iaf. 3-4 timmars drifttid vid film enligt manualen och runt 8 timmars drift med musik.

Mvh
Maverick

Epson P-2000 klarar ca 4 timmar med musik som mp-3 spelare. Film har jag inte testat. Som mellanlagring av bilder ute i fält så klarar P-2000 ca 10-12 st 2Gb SanDisc Ultra kort innan batteriet är tomt, mest beroende på temperaturen.

Mankan

ANNONS
Götaplatsens Foto