Annons

Lampa för foton av bakverk. Dagsljus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har i somras skapat en bakblogg, och det har gått bra med fotograferingen hittills då det varit ljust ute. Nu när det är mörkt så vet jag inte vad jag ska göra. Blir inte bra bilder, så funderar på att köpa någon sorts belysning. Har en extern blixt men inte använt den då jag hört att dagsljus är bäst vid matfoton.

Fotograferar mest i köket på marmorskivan, och tänder jag köksbelysningen så blir det bara massa reflexer i marmor samt skuggor från mig. Har ni tips?? Vad ska jag investera i?
 

lonian

Aktiv medlem
Tycker du kan pröva att använda din kamerablixt. Se till att göra ett mjukt ljus bara. Fota genom en softbox eller något annat. Få ljuset att studsa runt. Du kan ju använda färgfilter om du vill ha en varmare ton.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad du behöver är en stor ljuskälla i förhållande till motivet. Använd en stor softbox helst kompletterat med en ännu större diffusionsskärm framför. PÅ så vis kan du simulera ett fönstret. Arrangerar du uppställningen så att du får motljus eller sidoljus kan även en reflexskärm för att lätta upp skuggor vara bra att ha.

Använd blixt som ljusskälla. Fördelen med blixt är att du kan kräma på så mycket ljus att den helt slår ut glödlampsljuset i rummet så att du inte riskerar att få skumma blandljuseffekter från olika typer av lampor. Du får även kort exponeringstid så du behöver inte använda stativ för att hindra skakningsoskärpa. Stativ kan förstås fortfarande vara praktiskt av andra skäl.

Om du tycker det är jobbigt att se vad du gör med blixt, skaffa någon mindre studioblixt med modelleringsljus som ger dig en vink om hur ljuset faller.

Ett bra ställe att köpa belysningsprylar som t.ex diffusionskärm är Kaffebrus
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om du vill ha alla färger att välja på är väl Arri Skypanel branchstandard


Tänk bara på att s360 väger runt 45 kg så du behöver stora stativ. Om du ska gå på den.


Inte billig i inköp men den lär hålla ett mot kinaskit.
 
ANNONS