Annons

Landskap/frilandsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kojven

Ny medlem
Hej, jag har en Canon som ni kanske redan har listat ut och jag skulle vilja utöka mitt objektiv förråd och köpa mig ett prisvärt objektiv som är bra på att fota landskap. Så som höga berg, skärgårdsöar i horisonten och mycket mer. Är det någon som har egna eller andras egenskaper om ett bra och prisvärt objektiv som passar bra vid dessa tillfällen.

Jag antar att det är vidvinkel som gäller, stilla eller justerbar spelar mig ingen större roll bara resultatet blir bättre än med ett standard 18-55.

Tackar på förhand, Dennis Jensen

Förmodar att du har en 400D med EF-S 18-55 utan IS.
1) Billigaste är att köpa EF-S 18-55 med IS (bildstabilisering) som är optiskt bättre än ditt nuvarande objektiv, bildstabiliseringen får du på köpet.
2) Som alternativ kan du titta på Tamron 17-50/2.8 (utan VC bildstabilisering) som är något mer vidvinkligt, mycket skarpt och dessutom ljusstarkare än båda Canonobjektiven ovan. Ersätter ditt 18-55mm.
3) Vill du ha ännu mera vidvinkel finns Sigma 8-16mm, Sigma 10-20mm, Canon EF-S 10-22mm och Tokina 11-16mm som alla är bra men ganska dyra.
4) Ett annat objektiv du kan fundera på är EF-S 60/2.8 USM Macro, inte för landskapsbilder men för närbilder på växter, insekter, naturdetaljer etc. Det är skarpt som tusan och har snabb autofokus, funkar lika bra på långa avstånd som på korta förstås.

Förmodar att du har en 400D med EF-S 18-55 utan IS.
1) Billigaste är att köpa EF-S 18-55 med IS (bildstabilisering) som är optiskt bättre än ditt nuvarande objektiv, bildstabiliseringen får du på köpet.
2) Som alternativ kan du titta på Tamron 17-50/2.8 (utan VC bildstabilisering) som är något mer vidvinkligt, mycket skarpt och dessutom ljusstarkare än båda Canonobjektiven ovan. Ersätter ditt 18-55mm.
3) Vill du ha ännu mera vidvinkel finns Sigma 8-16mm, Sigma 10-20mm, Canon EF-S 10-22mm och Tokina 11-16mm som alla är bra men ganska dyra.
4) Ett annat objektiv du kan fundera på är EF-S 60/2.8 USM Macro, inte för landskapsbilder men för närbilder på växter, insekter, naturdetaljer etc. Det är skarpt som tusan och har snabb autofokus, funkar lika bra på långa avstånd som på korta förstås.

Oj, tack så hemskt mycket för all hjälp, jag ska gå in och söka på priser och så.
Förresten har jag uppdaterat mig lite nu och äger en 500D men med det objektiv du sa.
Vilket av de objektiv du nämnde är bäst anpassad för landskap och är mest prisvärld?'

Mvh Dennis

Oj, tack så hemskt mycket för all hjälp, jag ska gå in och söka på priser och så.
Förresten har jag uppdaterat mig lite nu och äger en 500D men med det objektiv du sa.
Vilket av de objektiv du nämnde är bäst anpassad för landskap och är mest prisvärld?'

Mvh Dennis

Om du har en 500D med 18-55 IS så har du redan den mest prisvärda landskapsgluggen.

Som sagt, för landskap funkar ditt EF-S 18-55 IS hur bra som helst. Objektivet är mycket skarpt från 18-35mm och eftersom landskapsbilder med fördel exponeras med bländare runt f/8 är objektivets ljusstyrka ingen issue. Bildstabiliseringen hjälper också till att hålla bilden fri från oskärpa skapad av att kameran rör sig lite vid längre slutartider, oavsett om du handhåller eller använder stativ.

Landskapsbilder innebär inte alltid att man vill ha max vidvinkel, jag vet inte vad du vill ha. Å andra sidan kanske du vill ha ännu mer vidvinkel? Detta måste du klura ut själv, jag kan inte hjälpa dig där. Tänk bildvinkel i grader snarare än brännvidd i mm, det är lättare att visualisera.

Galnast vidvinkel får du med Sigma 8-16mm som dessutom är ett mycket skarpt objektiv. Annars finns Sigma 10-20mm som är lite billigare men bra, eller Canon EF-S 10-22 USM som är lite dyrare.

ANNONS
Götaplatsens Foto