Annons

Laptop för foto och film

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Söker en bra laptop för foto- och filmredigering. Krav 32 GB Ram, core i7, 1920x1200, 1000GB SSD. kostnad max 30 k.
Kollade in den på länken nedan, någon som vet något om dessa Dellmodeller? Kanske finns det mer prisvärda?
Jag har dels en XPS-13 och dels en XPS-15. Båda är några år gamla så de är väl inte direkt jämförbara med det du planerar att köpa. XPS-serien utmärker sig väl framför allt för fantastisk byggkvalitet, bra design och väldigt bra support. Kan nämna att min XPS-15 hade en del problem med styrplattan när den var ny. Men inga problem. Någon dag efter jag anmält problemet till Dell kom en tekniker hem till mig (!) och bytte hela tangentbordet. Fantastiskt. Nästa dator blir definitivt en Dell igen.

Det går att handla direkt från Dell och då kan man skräddarsy datorn precis som man själv vill ha den (dell.se). Då och då har de kampanjer med ganska rejäla rabatter (20-30% kan det röra sig om). Jag ringde supporten och frågade när "nästa kampanj var på gång". Fick ungefär svaret "det får vi egentligen inte tala om, men du kan ju kolla på hemsidan om sådär 14 dar". Det fungerade utmärkt ;)

Jag använder båda till bl a PS, LRC och DaVinci Resolve. En annan utmärkt sak är att det är väldigt enkelt att uppgradera XPS-serien. Dell har till och med "gör-det-själv" instruktioner för minnesuppgradering, batteribyte och SSD-byte/komplettering på sin hemsida/bruksanvisning. Jag har själv uppgraderat båda med mer minne och den stora har jag dessutom kompletterat med en extra SSD (finns en tom plats för detta).

Visst - de kostar en del, men man får valuta för pengarna.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har dels en XPS-13 och dels en XPS-15. Båda är några år gamla så de är väl inte direkt jämförbara med det du planerar att köpa. XPS-serien utmärker sig väl framför allt för fantastisk byggkvalitet, bra design och väldigt bra support. Kan nämna att min XPS-15 hade en del problem med styrplattan när den var ny. Men inga problem. Någon dag efter jag anmält problemet till Dell kom en tekniker hem till mig (!) och bytte hela tangentbordet. Fantastiskt. Nästa dator blir definitivt en Dell igen.

Det går att handla direkt från Dell och då kan man skräddarsy datorn precis som man själv vill ha den (dell.se). Då och då har de kampanjer med ganska rejäla rabatter (20-30% kan det röra sig om). Jag ringde supporten och frågade när "nästa kampanj var på gång". Fick ungefär svaret "det får vi egentligen inte tala om, men du kan ju kolla på hemsidan om sådär 14 dar". Det fungerade utmärkt ;)

Jag använder båda till bl a PS, LRC och DaVinci Resolve. En annan utmärkt sak är att det är väldigt enkelt att uppgradera XPS-serien. Dell har till och med "gör-det-själv" instruktioner för minnesuppgradering, batteribyte och SSD-byte/komplettering på sin hemsida/bruksanvisning. Jag har själv uppgraderat båda med mer minne och den stora har jag dessutom kompletterat med en extra SSD (finns en tom plats för detta).

Visst - de kostar en del, men man får valuta för pengarna.
Tack för synpunkter. Har kollat lite på olika Dell-modeller. Annars verkar ryssfebern och den allmänna elektronikförseningen gjort att det inte finns mycket i lager i sektorn bärbara i 20k-30k-klassen. Helt sjukt vad lite som finns i lager när det gäller 32 Gb ram-modeller. Funderar faktiskt på att köpa en billigare i 15k-20k-klassen med 16 GB och en mindre skärm för att senare uppgradera om ett par år, bara för att ha något bra bärbart som i alla fall orkar driva lite enkelt PS-arbete när man inte är hemma med stora datorn (som också börjar bli till åren trots uppgradering för lite drygt ett år sedan. ). De nya versionerna av PS och filmprogram kräver allt mer av våra datorer för att arbeta snabbt och effektivt!!!
 

AWid

Aktiv medlem
När det gäller Dell kan det nog vara prismässigt fördelaktigt att köpa en med 16 GB och sedan själv stoppa i ytterligare 16 GB. Det är en ganska enkel GDS-operation. Möjligt att det är samma sak med SSDn - dvs köpa med minsta SSDn och sedan stoppa in den storlek man vill ha. Den man tar bort är ju användbar som extern SSD. (Vet inte om det finns någon tom plats för SSD i 13-tummaren som det gör i de större modellerna)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag köpte en ASUS expertbook för två år sedan, den har 16GB och SSD på 512GB I7. Den fungerar utmärkt till PS och andra fotoredigeringar, inte haft några problem med att det enbart är 16GB. Dock efterhand med hela Topaz, LR, PS mm så blev SSD för liten. Den är uppdelad på två partitioner och det visade sig svårt att ändra detta efter att ha börja fylla utrymmena. Hade från början programmen på C och egen data på D men nu har jag installerat program i både C och D och kör egen data på externa diskar. Min har tre USB portar, just nu har jag två externa diskar i två av dessa och en USB hub i den tredje, det med portar kan man inte få för många av.

Jag vet inte om min gick att uppgradera till 32, inte omöjligt men vid nästa dator för att klara nästa generations program bl.a inom astrofoto så blir det nog 32GB med möjlighet till utökning och minst 1TB SSD

Kan mycket väl tänka mig ASUS igen eller Dell
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har en Dell XPS 13" från 2017 (Intel Core i7-8550U CPU @ 1.80GHz 2.00 GHz, 16Gb Ram) som ännu tuffar på, är väldigt nöjd. Min nästa laptop blir sannolikt en Dell också.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tog i ordentligt med mina mått och det blev istället en MSI creator med en större, något mer högupplöst skärm (16"), 2TB SSD, core I9, 32 GB ram och ett bra grafikkort mm. Tänkte att det bärbara monstret skulle också få agera backup för den stationära som nu har ganska många år på nacken även om den är uppgraderad med ram och grafik för att matcha kraven för PS m.fl. program. Men gud vilken skillnad det var ändå att köra program som PS med Topazsviten och t.ex. använda DPP som första raw-steg till r7:an. Snabbt som blixten i jämförelse och R7-bilderna blev tusan så mycket bättre direkt vad gäller brus och skärpa och färger före man började dra i spakarna diekt vid öppning i DPP. Nu öppnar jag bara i DPP och överför oftast direkt till PS med ett musklick. Det tar iofs några sekunder att överföra bilden men tidigare var det olidligt att använda DPP tillsammans med PS med R7:ans filer på min dator, segt som sirap.
 

Sabud

Aktiv medlem
Köpte en Dell XPS M1330 2008 och den fungerar än i dag ;) Emellertid drabbades den av överhettning (blå skärm) och jag fick moderkortet utbytt tre år senare på garantin. De kom till min arbete där jag upplät en ESD-skyddan arbetsplats för jobbet. Önskade en större skärm så min nästa dator blev en bättre HP med 17-skärm. Precis när garantin gått ut fick skärmen till höger några fula ränder som jag nu haft några år. Kommer köpa en Dell XPS framöver ;)

/Stephan
 

afe

Aktiv medlem
För de pengarna får du en riktigt vass MacBook Pro som är extremt bra på just video- och bildbehandling (dock inte med 32GB minne men det lär räcka bra med 16 eller 24 GB på dem).

Om du absolut måste ha Windows kan du bortse från mitt svar :)
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag använder en Lenovo Legion 5 pro ned nvidia 3070 och en amd 5800H med 32GB ram och 2st nvme diskar
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Fungerar/räcker Microsoft Surface Go 3 till att använda till Lightroom Classic och Phtotoshop?
Nu har jag en Surface Pro 5 tror jag det är med i5-processor, den kom 2027/2018.
Nu är batteriet slut i den och det räcker max en timme och vid 22% batteri dör den..
 
ANNONS