Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop för lightroom etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

pecillo

Aktiv medlem
Tittar på att fixa en laptop för att editera mina bilder på... Jag är dock i det eviga dilemmat med budget.

Min stationära dator hemma är out of date och kollade först på att uppgradera den men som småbarnsförälder så är dataspel etc inte aktuellt i samma utsträckning längre. Vilket innebär att jag funderar på att bara fixa en laptop. Så kraven på prestanda har gått ner något. Men här kommer det svåra:

#1. Vill inte ha en Apple. (sorry no holy church of apple här det är en värre sekt i mina ögon än scientologerna. Men jag ska erkänna att jag smygtittat lite på deras bärbara datorer för just det här ändamålet)

#2. Vill ha en 13" laptop så jag får plats med den i min peak design messanger bag (har den mindre versionen).

#3. Ska vara kraftfull nog att editera video. Har ett litet projekt jag tänkte dra igång som kommer vara 1080p 60fps video är tanken

#4. En dator jag iprincip kan koppla upp min DSLR mot direkt vid ev. porträtt session så man kan se ordentligt (tror det här är dock standard men tänkte om man ev. kunde fixa wifi sdkort till min canon 5d mkIII.

#5. Som redan nämnt ett pris som är behagligt.

Vad är ett pris som är behagligt?
Lättare att hjälpa om du anger ett prisintervall.
Med vänlig hälsning Mattias

Tror jag bränt 7-8 bärbara inom familjen, medan mina alla stationära sedan mitten på 90-talet funkar. Även om datorerna är undanstoppade.

Skulle jag köpa idag och har möjligheten att jobba på samma plats, hade jag valt en vanlig stationär dator.

Tycker prisintevallerna ligger på 6, 10, 15k och uppåt för bärbara. Hade också skippat Mac :) Gärna minst 16 GB Ram och ännu minne mer om du vill redigera film. Kolla på en bra speldator och om du kan maxa med ramminne. MSI Workstaion verkar vara mycket prestanda och perfekt för dina ändamål. Dock lite dyrare.

/Ulf

Tittar på att fixa en laptop för att editera mina bilder på... Jag är dock i det eviga dilemmat med budget.

Min stationära dator hemma är out of date och kollade först på att uppgradera den men som småbarnsförälder så är dataspel etc inte aktuellt i samma utsträckning längre. Vilket innebär att jag funderar på att bara fixa en laptop. Så kraven på prestanda har gått ner något. Men här kommer det svåra:

#1. Vill inte ha en Apple. (sorry no holy church of apple här det är en värre sekt i mina ögon än scientologerna. Men jag ska erkänna att jag smygtittat lite på deras bärbara datorer för just det här ändamålet)

#2. Vill ha en 13" laptop så jag får plats med den i min peak design messanger bag (har den mindre versionen).

#3. Ska vara kraftfull nog att editera video. Har ett litet projekt jag tänkte dra igång som kommer vara 1080p 60fps video är tanken

#4. En dator jag iprincip kan koppla upp min DSLR mot direkt vid ev. porträtt session så man kan se ordentligt (tror det här är dock standard men tänkte om man ev. kunde fixa wifi sdkort till min canon 5d mkIII.

Fortsätt smygtitta på apple. Bytte 2011 till macbook pro, efter att haft olika bärbara pc genom åren som jag tyckte höll sådär i prestanda och flyt i program. Har fortfarande kvar samma dator.

Lenovo Laptop

Hej,

Har sedan c:a 2 månader en Lenovo Ideapad 710 S+.

Helt underbar. Snabb som en höstvind med 512 gb SSD-disk,
Intel Kaby Lake processor I7 7500U, 8Gb DDR4 ram, NVIDIA GT 940mx grafikkort. 13,3 IPS skärm, 1920x1080. Vikt 1.2 kg.

Men jag hade föredragit Windows 7 Pro framför 10...
Man kan väl inte få allt.

Värd varenda krona av de 10.990 den kostade.

Lycka till med datorköpet!

Mikael

Hej,

Har sedan c:a 2 månader en Lenovo Ideapad 710 S+.

Helt underbar. Snabb som en höstvind med 512 gb SSD-disk,
Intel Kaby Lake processor I7 7500U, 8Gb DDR4 ram, NVIDIA GT 940mx grafikkort. 13,3 IPS skärm, 1920x1080. Vikt 1.2 kg.

Men jag hade föredragit Windows 7 Pro framför 10...
Man kan väl inte få allt.

Värd varenda krona av de 10.990 den kostade.

Lycka till med datorköpet!

Mikael

Hur är den skärmen?
Ska också köpa mig en laptop dels för fotoredigering men även studier. Tänker inte köpa en extern monitor så vill få så bra skärm som möjligt, vad tycker du om den?

Laptop

Hur är den skärmen?
Ska också köpa mig en laptop dels för fotoredigering men även studier. Tänker inte köpa en extern monitor så vill få så bra skärm som möjligt, vad tycker du om den?

Hej,

Jag tycker den är toppen.

Den är blank. Men ljusstark nog för att använda ute.
Naturligtvis inte med direkt solljus på skärmen,
men jag sitter utan problem utomhus med den.

Riktigt skarp med fina färger. Behövde bara göra några finjusteringar ur kartong.

Jag använder den till bildbehandling när jag är på landet,
en del spel samt till mitt jobb, textprogram med videoruta för att översätta film.
Självklart gör skärmens format att det blir ganska smått,
men då är jag bortskämd som jobbar med en 32 tums
2560x1440 skärm hemma.

Mvh
Mikael

Förslag: Asus Zenbook UX430UQ.
https://www.inet.se/produkt/1960868...-pure-i7-16gb-512gb-ssd-geforce-940mx#merinfo
Det är möjligt att priset på 14 kkr är lite högt. (Är Microsofts rabattkampanj slut?)
Men:

* 14"-skärm i en chassistorlek som annars huserar 13,3"-datorer (säger de).
* Skärmen är matt och ska ha riktigt bra sRGB-representation.
* 16 GB minne och 512 GB SSD kommer man rätt långt på, även om det i slutändan lär behövas ett externt bildarkiv.
* Ett diskret grafikkort (940MX) hjälper till en del i Lightroom.
* Inbyggd SD-kortläsare; hur användbart det är beror förstås på vilken kamera man har.
Dessutom låg vikt.

Om jag inte redan hade en lite äldre Zenbook som fortfarande är bra skulle jag redan ha köpt den här för Lightroom när jag är på resa.

Möjlig varningsflagg för att det senare i år kan komma fyrkärniga CPU:er till Ultrabooks. Det kommer inte göra den här datorn sämre, men man kanske blir avundsjuk.

Mycket tips så tack för det...

Över 10.000:- är inte aktuellt just nu. Det är problematiskt när man vill ha datorn för ett nischat ändamål som ändå är relativt smalt då är 10.000:- lite svår motiverat.

En stationär dator är alltid mer värde för pengarna och skulle jag börja med video (så som jag tänkt mig) så lär jag ändå editera på stationär dator såvida inte den bärbara jag skulle fixa hade "pad funktion" med penna etc.

Så om ingen vet en bra men kanske inte perfekt laptop... som skulle funka men kanske inte är top of mind så kanske det blir tillbaks till att titta stationär burk. För 10.000 så får jag en stationär som presterar vad en laptop för dubbla skulle kosta.

Jag är även öppen för begagnade laptops. Vet inte riktigt hur den marknaden är men allt som är teknik o har nördar kan man få sjukt bra grejer för inga pengar (som min Canon 5D MKIII med 7000 exponeringar för 13.000kr samma vecka som MKIV släpptes).

ANNONS
Götaplatsens Foto