Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Laptop vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag har en laptop kopplad till en bättre skärm, men jag ska införskaffa en Spyder för kalibrering.

Dock så skulle jag behöva veta hur jag ställer vitbalansen på laptopskärmen. Just nu är den på tok för blå (typisk fabriksstupidinställning). Behöver få ner den till 6500K, men vet inte hur. Den enda inställningen för själva skärmen är ju brightness som man ändrar genom att hålla ned laptopknappen "Fn" och sedan ställer upp och ned på brightness-knapparna. Kontrast, vitbalans, gamma whatever verkar inte existera för skärmen... eller? Hur kommer man åt dessa inställningar (som man vanligtvis når på vanliga skärmar genom att trycka på inställningsknappen PÅ skärmen).

Nvidias inställningar har visserligen gamma, brighness och kontrast, men jag behöver vitbalansera och få bort denna bedrövliga blåton.
Finns det någora "gömda" kommandon för skärmen?

Jag har en laptop kopplad till en bättre skärm, men jag ska införskaffa en Spyder för kalibrering.
Du behöver inte kalibrera din skärms vitpunkt. När du använder kalibreringsprogrammet väljer du den vitpunkt som du vill arbeta mot och därigenom får skärmen rätt vitpunkt. Visserligen är det en mjukvarufunktion, så för de som har bättre skärmar ska man se till att ställa in vitpunkten i skärmens inställningsprogram, men för en laptop är det en godtagbar kompromiss att göra det mjukvarumässigt.

Stefan

Va? Jag behöver ställa skärmens vitbalans så den ligger runt 6500K annars så sticker t.ex rött iväg i högdagrarna.

Som jag sa så tänker jag skaffa en Spyder, men i nuläget så har jag ingen och behöver ställa vitbalansen på laptopskärmen, precis som jag gör på min stora skärm. Anledningen är att jag vill kunna göra en snabbcheck på plats vid fotografering och då har jag bara laptop-skärmen.

Vilket kalibreringsprogram talar du om? Enligt många ska man ju t.ex. inte använda Adobe Gamma när det gäller LCD, då de är utvecklade för CRT skärmar. Dessutom så la jag in Adobe gamma i system32, men jag får ändå inte upp den i kontrollpanelen så...

Jag har hittils använt mig av denna guide http://www.drycreekphoto.com/Learn/Calibration/monitor_black.htm
för att försöka få till något bra, men ingenting blir bra om jag inte först kan ställa in vitbalansen på skärmen.

Det brukar inte gå något bra att ändra vitpunkten eftersom man får göra det i LUT'en på grafikkortet med den här typen av skärmar. Jag har kalibrerat den inte alltför fantastiska skärmen på den bärbara (TN-panel, oerhört oväntat...) och det enda sättet att få det någorlunda vettigt är att kalibrera mot gamma 2,2 och köra med skärmens egen (native) vitpunkt. Det kommer med mycket hög sannolikhet inte bli bra om du försöker få ner vitpunkten till 6500K. Skärmen kommer dock troligen ändå upplevas som mindre blå efter kalibrering mot gamma 2,2 och native.

Tur att man har en stationär också med vettig skärm...

Vilket kalibreringsprogram talar du om? Enligt många ska man ju t.ex. inte använda Adobe Gamma när det gäller LCD, då de är utvecklade för CRT skärmar. Dessutom så la jag in Adobe gamma i system32, men jag får ändå inte upp den i kontrollpanelen så...

Jag talar om riktiga kalibreringsprogram med en spektrofotometer eller en colorimeter. Ska jag tipsa om något program skulle jag välja Basiccolor Display. Med en bra bärbar dator, som t ex en MacBook Pro av senare årsmodeller, får du en någorlunda skaplig färgåtergivning. Naturligtvis inte i närheten av en bra stationär skärm, men å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll eftersom du ser din bärbara dators skärm i helt olika ljusförhållanden.

Stefan

det enda sättet att få det någorlunda vettigt är att kalibrera mot gamma 2,2 och köra med skärmens egen (native) vitpunkt. Det kommer med mycket hög sannolikhet inte bli bra om du försöker få ner vitpunkten till 6500K.

Håller med om att det är bra inställning för att profilera en skärm. Men med en någorlunda bra skärm går det faktiskt att få ner vitpunkten med ett hyfsat resultat.

Stefan

Håller med om att det är bra inställning för att profilera en skärm. Men med en någorlunda bra skärm går det faktiskt att få ner vitpunkten med ett hyfsat resultat.

Stefan
Jovisst, men bärbara datorer med tydligt blåaktig vitpunkt hör nog normalt inte till kategorin "någorlunda bra skärm". Men visst, det finns ju bärbara som har mindre usla skärmar än vad som är gängse standard.

Finns det inget hack som kan ställa om den bärbara skärmen då?
Att en skärm blir en usel skärm för att man inte kan ställa vitbalansen är ju otroligt korkat av tillverkarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto