Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en Lenovo LOQ15i med i7, RTX4060, 1TB och 16GB RAM för ett halvår sedan och är riktigt nöjd. Betalade 11900:- men priserna gick upp och ner ganska våldsamt så det gällde att köpa i rätt vecka. Jag hade egentligen tänkt att köpa med min. 24GB RAM men prisskillnaden var då +6000:- så jag struntade i det då min går att expandera till 32GB för inte så stor peng. Den fungerar dock utmärkt till LR och PS med de 16GB.

I jämförelse med den du pekar på så är det processorn på nivå i5, kan man få i7 eller Ryzen 7 så är det ju att föredra. Jag tror att mitt 4060 är lite snabbare än 5050, men det är helt rätt att välja ett dedikerat RTX kort

Denna kanske, vet inte hur Proshop är

Jag anmälde mig påLenovo hemsida för något erbjudande utskick, så jag fick några förslag varje dag som de hade erbjudande på. Det kan också vara något

A på så vis så ett nyare grafikkort kan vara långsammare än ett äldre eller mindre siffror.
Hittade denna också

Blir förvirrad för många är väldigt snarlika när man läser och jag är väldigt dålig på datorteknik
Ska kolla Lenovos sida annars sägs ju asus vara bra med skärm/färger

Senast ändrad:
Jo det är väldigt lätt att bli förvirrad och nästan samma dator säljs med olika bestyckningar.

- Se vad du kan hitta med i7 eller R7
- Köp med 1TB, jag hade 500GB i min förra och jag var hela tiden på gränsen och fick plocka bort program
- Satsa på ett RTX4060 eller 5060, men då 50xx är 20% snabbare än äldre 40xx så är det möjligt att 5050 är helt OK också.
- Min fungerar bra med 16GB RAM, det kan man nog köpa om det går att expandera vid behov. Men jag hade gärna valt 24 eller 32GB från start.
- Jag har haft Lenovo och Asus i de senaste 10-15 åren och båda har fungerat tills prestandan har blivit för dålig. HP och Acer skulle jag nog vara lite fundersam på.
- Titta också på hur många USB ingångar det är, vissa har ganska få.
- Jag höll nog på ett halvår och letade i prisjakt, tills det helt plötsligt dök upp ett erbjudande från Lenovo

Senaste två har varit acer och det blir ingen mer sådan. Plastigt byggd och skärm vattnar ur tappar pixlar.

Tack sparar faktan och kollar.
Proshop är danskt, kanske E vet hur bra den är?

Jag har handlat en del på Proshop och det har aldrig varit något problem. Har inte behövt reklamera / returnera något så jag kan inte uttala mig om hur den delen fungerar.

TS: beroende på hur mycket du vill lägga på en laptop, så kan det kanske vara värt att titta på en MacBook. De finns i olika varianter från ca 15k.

Tack för info om Proshop. Man hoppas slippa krångel och returer.
Bra input om Mac men gick över till pc/Android för många år sen, blir nog lättast bara fortsätta.

Hur ser jag om ram minne kan utökas ?
Nån handlat härifrån som privatperson?
Står i specifikationen att Max minne är 32GB så den kan utökas, den säljs med 2X8GB som går att byta till 2X16GB

Verkar helt OK i prestanda och pris vad jag kunde se i en snabb koll.

Dustin är bra, har köpt en del för länge sedan

Senast ändrad:
Den jag först kollade på var slut i lager och då fick jag den här som förslag
Ok bra
Kan man då tex köpa en 16 gb och sätta istället för ena 8 och få 24 eller måste båda bytas samtidigt

Den jag först kollade på var slut i lager och då fick jag den här som förslag
Ok bra
Kan man då tex köpa en 16 gb och sätta istället för ena 8 och få 24 eller måste båda bytas samtidigt
Kanske, men är inte säker men är man där och pillar så kan man väl lika gärna gå till 32, det är ingen nackdel mer än 600:- till. Tror det är dessa

Du kan ju höra med Dustin om de kan sätta dit 2x16 istället innan leverans, det borde ju inte vara omöjligt att de kan fixa, du får väl säga att du är oteknisk 😉

Jag håller med pdahlen om att byta båda minneskretsarna så du får 32GB - aldrig fel.
Datorn verkar vara bra. Jag kollade specifikationerna och läste en review. Det enda är att du får en ganska ljussvag skärm så datorn blir mest för inomhusbruk tänker jag. Kanske lite tung men du får också en del metall för pengarna. I övrigt verkar allt OK.

A såg skärmen som den svaga punkten men tänker också såhär. Allt blir bättre än det jag har nu men det optimala vore också en bra skärm. Nu har jag iofs lös Lenovo skärm.
Dock blev jag fundersam om rysen 7 var äldre gen och skulle behövas bättre såg nån med siffror på 85xx

Nån som är bekant med märket gigabyte?

Senast ändrad:
Gigabyte är en stor taiwanesisk oem-tillverkare men säljer även moderkort, grafikkort, mm under eget namn. Företaget har funnits sedan 1980-talet.

Samma som msi då.
Tycker GB var snygg stilren men kan ju inte köpa på utseende :).

Fortsätter ha koll vill ha så mycket för så lite som möjligt men ändå bra hållbar. Går ju inte få allt utan att lägga 40 lax eller mer

För att få mycket för pengarna handlar det ofta om att köpa i rätt ögonblick. Har du ett behov _nu_ så är väl ASUS A15 ovan ett bra köp. Koppla in din externa skärm och profilera dem så får du en bra miljö för redigering av bilder.
Eller vänta och kolla in något annat.

Den Legion jag länkade till tidigare, den hamnar väl ganska nära priset för ASUS + extra RAM. Men hur skärmar och detaljer har jag inte tittat på, men båda ligger ju under 15000 iaf

ANNONS
Götaplatsens Foto